آردداخلیشماره 47غلاتگفتگوگندم

خرید توافقی/ فروش سبوس حاصل از خرید توافقی گندم باید به کارخانجات آرد محول شود

در گفتگو با دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد استان های خراسان

خرید توافقی/ فروش سبوس حاصل از خرید توافقی گندم باید به کارخانجات آرد محول شود/ مسئولیت فروش سبوس حاصل از خرید گندم توافقی کارخانه‌ها باید به کارخانه محول شود چراکه در قیمت‌گذاری آرد حاصل از گندم مذکور می‌تواند اثر گذار باشد. در روش کنونی که سبوس گندم توافقی باید به قیمت 1000 تومان در سامانه عرضه گردد نه تنها مانع از تعیین قیمت واقعی آرد صنف و صنعت می‌گردد؛ بلکه افزایش آن را نیز فراهم می‌نماید. صنعت آرد به‌عنوان یک پایگاه تولیدی اقتصادی در تعیین نرخ فروش آرد وسبوس حاصل از گندم توافقی حق دارد به استناد آنالیز قیمت در عرضه و تقاضای بازار تولیدات خود را به فروش برساند.

خرید توافقی/ فروش سبوس حاصل از خرید توافقی گندم باید به کارخانجات آرد محول شود

 

سپانلو، دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد خراسان در گفتگو با نگاشته با گلایه از محدودیت اختیارات ادارات کل غله و خدمات بازرگانی استان‌ها اظهار کرد: متاسفانه ادارات کل غله استان‌ها برای رسیدگی به مشکلات ریز و درشت کارخانجات آرد نیازمند کسب مجوز از شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران هستند و انجمن‌های صنفی تنها قادر به طرح مشکلات و پیگیری آن در کارگروه‌های گندم، آرد و نان استان بوده که این امر سبب شده است تا بسیاری از مشکلات آسیابانان در فرآیندهای اداری به فراموشی سپرده شود. لذا از مدیران شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران خواستاریم تا در قبال مسئولیتی که ادارات کل غله با توجه به وضعیت هر استان به عهده دارند  از اختیارات لازم برخوردار باشند .

وی در خصوص مهم‌ترین مطالبات کارخانه‌های آرد اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های آسیابانی (دستمزد – انرژی – هزینه های سربار ) تعیین قیمت آرد باید در ابتدای هر سال صورت پذیرد . از سوی دیگر بالغ بر دو سال است که نرخ‌گذاری در قیمت آرد صورت نپذیرفته است و این امر مشکلات بسیاری را برای کارآفرینان این صنعت فراهم نموده است.

 

همچنین عدم پرداخت مطالبات کارخانه‌های آرد از بابت مابه التفاوت مصوبه کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان در مورد کاهش قیمت سبوس 12500 ریال به 10000 ریال است که از تعهدات سازمان برنامه و بودجه محسوب می‌گردد و پس از گذشت یک‌سال هنوز اقدامی صورت نپذیرفته است.

لذا با توجه به شرایط موجود برای تحقق جهش تولید در صنعت آرد در سال جاری و پس از آن، تنها راه، امکان صادرات آرد به کشورهای همجوار است.

تحقق جهش تولید با تسریع بخشی کارها امکان پذیر است

سپانلو تسریع در انجام امور را یکی دیگر از ملزومات مهم در سال جهش تولید دانست و افزود: متاسفانه به دلیل تورم و رکود اقتصادی و سیر حرکت صنعت آرد کشور در مداری بسته، شعار رونق اقتصادی به درستی محقق نگردید.

و امیدواریم در سال جاری با رفع موانع تولید و حذف دستور‌العمل‌های اداری و تفویض اختیارات به بخش خصوصی به‌ویژه صنعت آرد شاهد تحقق جهش تولید در این صنعت و سایر صنایع کشور باشیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا