آردداخلیشماره 60غلاتگفتگوگندمنان

عملکرد دولت یازدهم در صنعت آرد و نان کشور و گذری بر آن

رئیس اتحادیه نانوایان حجیم و نیمه حجیم تهران

عملکرد دولت یازدهم در صنعت آرد و نان کشور و گذری بر آن/ پیش از روی کار آمدن دولت آقای روحانی اتفاقات خوبی در صنعت گندم، آرد و نان رخ داد و این اتفاق مبارک، هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه مستقیم در این صنعت بود که اگرچه در ابتدا شوک بزرگی برای نانوایان محسوب می‌شد اما منجر به حذف نانوایی‌هایی شد که با هدف دریافت سهمیه و ایجاد رانت، احداث شده بودند و تنها نانوایی‌هایی که سالم کار می‌کردند، در میدان عمل باقی ماندند. همچنین کارخانه‌ها نیز گندم را به‌طور مستقیم از کشاورز خرید می‌کردند که باعث بهبود کیفیت آرد می‌شد اما نمره کارنامه دولت آقای روحانی درزمینهٔ نان بسیار پایین بوده است و این موضوع را حتی مدیرانی که از دولت قبلی در دولت فعلی باقی ماندند نیز تائید می‌کنند.

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تهران ضمن بیان مطلب بالا در گفت­ وگو با خبرنگار نگاشته بیان کرد: موضوعی که سرمنشأ شروع کارنامه منفی دولت فعلی شد، این بود که دولت آقای احمدی‌نژاد در سال 91 و 92 تغییرات قیمت مربوط به صنعت آرد را باید متناسب با تغییر سایر قیمت‌ها و یارانه‌ها اصلاح می‌کرد اما این کار انجام نگرفت و دولت آقای روحانی نیز در این خصوص اقدامی نکرد. درنهایت در سال 93 تغییر مختصری در قیمت نان ایجاد شد و این موضوع منجر به تولید نان بی‌کیفیت و متضرر شدن مصرف‌کننده شد.

سهم آرد در نرخ نهایی نان، تنها 27 درصد است!/ عملکرد دولت یازدهم

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم تصریح کرد: دولت جدید باید به یکسان‌سازی نرخ تمامی گندم‌های مصرفی کشور بپردازد و یارانه را به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به مردم ارائه کند اما اگر ارائه مستقیم یارانه به مردم منجر به تورم می‌شود؛ می‌تواند این یارانه را در بخش بهداشت و درمان تزریق کند و درنهایت مردم از نفع آن برخوردار خواهند شد. در حال حاضر تا زمانی که سیاست چند نرخی بودن گندم پابرجا باشد؛ علاوه بر آرد، گندم نیز قاچاق خواهد شد. یکسان‌سازی نرخ گندم موضوعی است که حتی نانوایان نیز با آن موافق هستند چراکه به دنبال رقابت کیفی هستند.

با آزادسازی صنعت، تنها به بخشی از نان کشور یارانه بدهید

کرمی در پایان خاطرنشان کرد: در واقع سهم قیمت آرد در نان 25 تا 27 درصد است لذا قیمت نان چندان تابع آرد نیست و دولت باید به آزادسازی این صنعت بپردازد و نقش نظاره‌گر را داشته باشد. پس از آزادسازی صنعت، یکسان‌سازی نرخ گندم و ارائه مستقیم یارانه به مردم، می‌توان تنها به بخشی از نان یارانه داد؛ همان­طور که این اتفاق در ترکیه نیز رخ داده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا