اخبار علمیداخلیشماره 27گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگفتگوی ویژه

طعم محصول تولیدی چگونه متمایز می شود؟

گفتگو با مدیرعامل مرکز پژوهش بین المللی طعم شناسی و فرمولاسیون صنایع غذایی (IFC)

طعم محصول تولیدی چگونه متمایز می شود؟! مرکز پژوهش بین المللی طعم شناسی و فرمولاسیون صنایع غذایی(IFC)  در سال 1383 در قالب نام فعلی توسط جمعی از محققین بنام، به مسئولیت دکتر محمود باقری، چهره نام آشنای صنایع غذایی کشور و منطقه تاسیس شد.

همانطور که از نام مرکز پیداست، زمینه کاری این مجموعه فعالیت تخصصی در طعم شناسی و فرمولاسیون صنایع غذایی برای اولین بار در کشور و در سطح منطقه به صورت انحصاری است و در شکل یک سازمان مستقل فعالیت دارد.

سابقه تاریخی طعم شناسی و فرمولاسیون صنایع غذایی

در این مجال، به معرفی بزرگترین مركز پژوهش و پایلوت تحقیقاتی تخصصی حوزه طعم شناسی و فرمولاسیون صنایع غذایی کشور، می پردازیم. در این راستا با علی باقری، مدیرعامل مرکز پژوهش بین المللی طعم شناسی و فرمولاسیون صنایع غذایی(IFC) ، به گفتگو نشسته ایم.

وی در بیان سابقه تاریخی طعم شناسی و فرمولاسیون صنایع غذایی در ایران اذعان داشت: از ابتدای پیدایش صنعت مواد غذایی در ایران، همواره بحث فرمولاسیون یکی از دغدغه های مهم سرمایه گذاران و مدیران این بخش بوده است.

متاسفانه تنها برخی از کارخانجات صاحب نام بخش کوچکی به نام واحد فرمولاسیون آن هم در زیر مجموعه واحدهای دیگری همچون واحد تحقیق و توسعه خود، راه اندازی کرده اند. در سایر کارخانجات هم متاسفانه فرمول ها به صورت چرخشی از یک سازمان به یک سازمان دیگر همراه با جابجایی نیروی متخصص آن ها انتقال می یافت.

شباهت طعم ها، آفت برندهای امروز صنعت غذا

وی در ادامه افزود: یکسان بودن فرمول ها و طعم های یک محصول از یک برند به برند دیگر، آفتی است که امروزه در بسیاری از قسمت های صنعت غذایی کشور شاهد آن هستیم. مشتری در بسیاری از موارد، تمایزی در انتخاب یک برند با برند دیگراحساس نمی کند. این در صورتی است که در کشورهای پیشرفته، هر برند یادآور یک طعم و یک فرمولاسیون منحصر به فرد خود است و هر برندی سلایق یک گروه از مشتریان هدف خود را پوشش می دهد.

مدیرعامل مرکز پژوهش IFC در خصوص نوع ارائه خدمات به کارخانجات صنایع غذایی، خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش IFC به عنوان اولین و بزرگترین مرکز تخصصی طعم شناسی و فرمولاسیون غذایی به عنوان سازمانی مستقل، انحصارا ارائه خدمات فرمولاسیون به صنایع غذایی کشور و منطقه در راستای خلق و انتقال ارزش به مشتریان خود نموده است.

مرکز پژوهش IFC اولین و بزرگترین مرکز تخصصی طعم‌شناسی و فرمولاسیون غذایی

در واقع کارخانجات و صنایع مختلف بخش فرمولاسیون محصولات خود را به این مرکز، برون سپاری می کنند که علاوه بر بحث انتقال تکنولوژی، مشتریان ما بر طبق قوانین کشوری و حقوق بین الملل از حقوق حفظ مالکیت معنوی خود در زمینه هر تکنولوژی برخوردار هستند.

چشم انداز این مرکز، نوآوری در فرمولاسیون صنایع غذایی کشور و منطقه است

باقری با بیان اینکه مرکز پژوهش بین المللی IFC، با استناد به تجربه 45 ساله بنیانگذاران خود در این زمینه و نیز تیم مدیریتی متشکل از کارشناسان تحصیل کرده و دوره دیده داخلی و خارجی، سعی در ایجاد تمایز، نوآوری و خلق ایده های جدید و تبدیل آنها به یک فرصت تجاری نموده است، گفت: چشم انداز این مرکز، نوآوری در فرمولاسیون صنایع غذایی کشور و منطقه است که با ایجاد خلق ارزش برای برندهای مختلف با عنایت به انحصاری بودن و نوآورانه بودن هر فرمولاسیون هدف خود را دنبال می کند.

وی در ادامه رزومه فعالیت های این مرکز را طیف وسیعی از کارخانجات و پروژه های غذایی سطح کشور، خاورمیانه و کشورهای منطقه CIS عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به عنوان یک مرکز معتبر و خوشنام تحقیقاتی ازکشور ایران، با مراکز تحقیقاتی روز اروپایی و آسیای دور دارای تعامل علمی هستیم.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا