آردسازانشماره 84غلاتگندم

صنعت آرد ایران در مسیر آماده‌سازی برای تجارت آزاد قرار دارد

مدیرعامل شرکت تولیدی آرد جوانه شوشتر

شرکت تولیدی آرد جوانه شوشتر در سال 1362 تأسیس شد و سال 1372 به بهره‌برداری رسید. این کارخانه در ابتدا مجهز به ماشین‌آلات آلمانی بود که پس از تغییر مدیریت و ارتقای کیفیت، هم‌اکنون دارای ظرفیت 250 تن با ماشین‌آلات بولر سوئیس است و جزو کارخانه‌های برتر استان خوزستان و همچنين واحد نمونه توليدي از طرف سازمان غذا و دارو در استان خوزستان محسوب می‌شود و توان تولید انواع آرد گندم را دارد. شرکت تولیدی آرد جوانه شوشتر علاوه بر ماشین‌آلات به‌روز، دارای متخصصان باتجربه در بخش تولید و آزمایشگاه بوده و مجهز به انواع دستگاه‌های مختلف کنترل کیفیت آرد است.

همچنین این کارخانه با داشتن ظرفیت ذخیره‌سازی مناسب و به دلیل واقع‌شدن در منطقه گندم‌خیز استان خوزستان، به‌عنوان یکی از مباشران در فصل خرید در کنار اداره كل غله استان حضور دارد و به همین دلیل نیز اغلب گندم موردنیاز خود را با دقت و بصورت انتخابي دريافت نموده و تا یک سال در انبار ذخیره‌سازی خود نگهداري ميكند و همین عامل به ارتقا ، حفظ و ثبات  کیفیت محصولات این کارخانه کمک می‌کند.

 

سید مرتضی سنادی‌زاده، مدیرعامل شرکت تولیدی آرد جوانه که در مشاوره در صنعت آرد و تدریس دروس آردسازی در دانشگاه‌ها نیز سابقه خوبی دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته در خصوص گندم استان خوزستان بیان کرد: استان خوزستان به‌عنوان یکی از استان‌های گرم، دارای گندمي نسبتا سخت با پروتئین بالا  ميباشد که برای تولید نان سنتی و برخی محصولات خمیری و پاستا مناسب است. این گندم خصوصیات شیمیایی مناسب چه برای تولید خالص و چه برای اختلاط را داراست.

 

افزایش سطح زیر کشت، برای ارتقای تولید گندم امکان‌پذیر نیست

به گفته سنادی‌زاده، سطح زیر کشت و مقدار تولید گندم در استان خوزستان بیش از سایر استان‌ها است و به همین دلیل منبع دخيره استراتژيك گندم براي  ایران محسوب می‌شود و کیفیت مطلوبي نیز دارد، وی در ادامه درباره چگونگی افزایش کشت تصریح کرد: گرچه یکی از راه‌های آن، افزایش سطح زیر کشت است اما مسیر اصلی افزایش تولید، ارتقای مزارع فعلی است؛ به‌گونه‌ای که با افزایش بازدهی کشت، به‌کارگیری بذرهای مناسب و ارتقای پایش و مراحل کشت گندم می‌توان در سطح زیر کشت فعلی نیز تولید بیشتری را متصور شد.

 

مدیرعامل شرکت تولیدی آرد جوانه شوشتر اضافه کرد: این روشی است که تمام دنیا از آن بهره گرفته‌اند و منطقی و کارشناسانه‌تر از افزایش سطح زیر کشت است، زیرا با افزایش سطح زیر کشت، هم زمین کشاورزی بیشتری اشغال می‌شود که منجر به کاهش کشت سایر محصولات زراعی می‌شود و هم مصرف آب را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهترین راه افزایش کشت، بهبود و ارتقا شرایط کشت در سطح زیر کشت فعلی است تا با بازدهی بالا محصولات بیشتری را تولید کنیم.

 

وی درباره وضعیت صنعت آرد ایران اظهار کرد: صنعت آرد ایران در نیمه راه و مسیر انتقال از تصدی‌گری‌های دولت به آزادسازی قرار دارد. بخشی از محصولات کارخانه‌های آرد در اختیار دولت قرار دارد که در آن بخش، هیچ‌گونه فعالیتی جز خواسته‌های دولت اجرا نمی‌شود اما در بخش‌های آزاد و غير يارانه اي ، کارخانه‌ها درحال ‌توسعه و به‌روزرسانی و ارتقای کیفیت خود هستند تا مسیر تجارت آزاد را هموار سازند.

 

تنوع گندم ایران، در موفقیت تجارت محصولات آردی تأثیر دارد

سنادی‌زاده در پایان افزود: به دلیل تنوع واریته‌های مختلف گندم که در نقاط مختلف کشور کشت می‌شود، ازنظر تولید محصولات آردی تنوع زیادی در ایران خواهیم داشت که این موضوع سبب می‌شود برای هر محصول، کارخانه‌های آرد ایران به تولید آرد خاص بپردازند که در تجارت محصولات حاصل از آرد گندم نیز مفید خواهد بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا