داخلیشماره 75گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

رشد 58 درصدی خرید تضمینی گندم در سال 1401

خرید تضمینی گندم / در فصل زراعی سال جاری تا 29 شهریور ماه حدود 7 میلیون و 160 هزارتن گندم به ارزش 82 هزار و 900 میلیارد تومان از سوی دولت خریداری شده که تا این مدت 83 درصد از این مبلغ به کشاورزان پرداخت شده است.

بخش خصوصی نیز با توجه به اطلاعات سامانه سیفای 2 از ابتدای سال تاکنون 213 هزار تن گندم خرید و ثبت کرده که از این میزان 62 هزار و 600 تن گندم دوروم بوده است.

سعادتی کیا، مدیر کل هماهنگی خرید داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته اظهار کرد: سال گذشته تا مقطع ذکر شده حدود 4 میلیون و 534 هزارتن گندم خریداری شده بود؛ بنابراین امسال شاهد رشد 58 درصدی در مقایسه با سال گذشته هستیم.

وی با اشاره به این‌که خرید گندم در استان‌های سردسیر تا پایان شهریور ماه ادامه دارد، گفت: طبق دستورالعمل‌ها خرید گندم تا پایان آذرماه ادامه دارد و کشاورزان می‌توانند گندم خود را به مراکز خرید ملکی تحویل دهند اما به طور کلی عمده  خرید تضمینی گندم توسط دولت تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد.

سعادتی کیا افزود: علاوه بر خرید تضمینی گندم، شرکت بازرگانی دولتی ایران،  متولی خرید دانه‌های روغنی نیز است و امسال قریب به  100 هزارتن دانه کلزا به ارزش 2 هزار و 252 میلیارد تومان خریداری کرده که تمامی وجه آن  پرداخت شده است. بخش خصوصی نیز 130 هزارتن دانه کلزا خریداری کرده است.

وی درباره فصل خرید سال جدید گفت: کشت گندم از اواخر شهریورماه آغاز می شود. در فصل خرید سال آینده، کشت قراردادی از برنامه‌های محوری وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود که در بخش گندم، شرکت بازرگانی دولتی ایران، مجری کشت قراردادی است.

بهره‌وری تولید گندم با کشت قراردادی در سال جدید از سوی دولت

سعادتی‌کیا درباره کشت قراردادی در سال جدید اظهار کرد: امسال به صورت پایلوت در 7 استان کشت قراردادی انجام گرفت و سال آینده نیز در کل استان‌های کشور به کشت قراردادی خواهیم پرداخت.

در واقع پس از عقد قرارداد با کشاورزان، در ابتدای فصل کشت، نهاده‌های موردنیازدر اختیار آنان قرار گرفته و زمان تحویل گندم، بهای آن را از ارزش محصول تحویلی کسر می‌کنیم.

هدف این است که کشاورزان زمان کشت با مشکلات مالی مواجه نشوند و در زمان درست نهاده لازم را دریافت کنند و از این طریق وزارتخانه به بهره‌وری تولید کمک می‌کند و بذر اصلاح‌شده و کودهای پایه‌ای را به‌موقع به دست کشاورزان می‌رساند.

 

فاطمه بغدادی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا