سرمقالهشماره 56

خاک و گندم…

خاک و گندم…

خاک و گندم…/ یکی از مسائلی که سال ها صنعت گندم و آرد را دچار مشکل کرده است؛ ورود ناخالصی های غیر کشاورزی به عنوان ضایعات به گندم و افت بالای گندم های ذخیره شده در سیلوها است که گاها شاهد پخش گزارش هایی از رسانه های مختلف در این زمینه هستیم. در 10 سال گذشته این اولین بار است که در کنار معضل افت بالای گندم داخلی، شاهد تفاوت بالای نرخ گندم یارانه ای با سایر گندم های صنف و صنعت نیز هستیم. به زعم بسیاری از فعالان این صنعت، فساد، رانت و دلالی گندم و آرد، هیچگاه تا این اندازه در زنجیره بزرگ گندم، آرد و نان کشور گسترش نیافته بود!

هیچ یک از مسئولان، کلامی درباره فساد حاکم و هزینه ای که دولت از بودجه کشور برای خرید گندم و پایین نگاه داشتن نرخ نان به مردم می کند، سخن به میان نمی آورند! جالب است وقتی گزارشی از ورود خاک به گندم هم از رسانه ملی پخش می شود بجای درمان درد، شاهد نتیجه معکوس هستیم! می پرسید چه نتیجه ای؛ تهیه گزارش هایی که تنها به یک حلقه از زنجیره این صنعت می پردازد و مشکل حلقه های دیگر را مطرح نمی کند.

گزارشهایی که تنها ذهن ها را به سوی نظارت های بیشتر، فضای امنیتی بیشتر و قدرتمندتر شدن و سیطره بیشتر دولت بر صنعت گندم و آرد و نان سوق می دهد. غافل ازینکه ابتدا باید به نرخ گذاری های علمی روی آورد و سوبسیدها را بصورت کارشناسی تر به نان اختصاص داد  و چند نرخی بودن را از میان برداشت تا پرونده فساد و رانت بسته شود./ خاک و گندم

در طول این چند سال کدام سازمان بر روی بحث رهایی صنعت از دولت کار کرده است؟

به واقع در طول این چند سال کدام سازمان بر روی بحث رهایی صنعت از دولت کار کرده است؟! مگر نه اینکه تنها چند ماه پس از آزاد سازی گندم و آرد در دوران آقای احمدی نژاد، دوباره سیستم به حالت اولیه و تحت نظارت دولت درآمد! کدام دستها و کدام تیم قوی در پشت پرده، مانع این رهایی هستند؟! چه کسانی از رانت موجود ارتزاق می کنند که فریاد این همه فعالان صنعت شنیده نمی شود؟!

بنیاد گندمکاران ناراضی است، سیلودار گله مند است

نگاهی به مصاحبه های مداوم منتشر شده در نشریه نگاشته بیاندازید! بنیاد گندمکاران ناراضی است، سیلودار گله مند است، کارخانه آرد از لحاظ اقتصادی رو به ورشکستگی است، سرانه مصرف آرد به شکل شبهه انگیزی در حال افزایش است. در واقع دولت باید از ارائه یارانه به آرد به خصوص آرد صنف و صنعت امتناع کند. مشکل اصلی گندم در کشور تعیین سه نرخ متفاوت برای آن است که منجر به نشتی گندم ۶۶۵ و ۹۰۰ تومانی در صنف و صنعت و عدم ارائه آرد صنف و صنعت با قیمت واقعی در بازار شده است لذا بازار آرد صنف و صنعت به رقابت ناسالم و فاسد تبدیل شده است./ خاک و گندم

آردهای ارزن و قاچاق در استان های کشور سرریز شده و صنوف را با چندین نرخ متفاوت آرد مواجه کرده و در نهایت هم، دولتی که تا 10 سال پیش تنها 7 هزار میلیارد تومان بودجه صرف گندم و آرد و نان می کرد، امروز نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان صرف خرید گندم تا تبدیل آن به نان می کند.

متضرر اصلی پرداخت یارانه‌ها چیست؟

می دانید که متضرر اصلی همیشه مردم هستند؛ از یک سو گندم های کم کیفیت که محصول نهایی آن (نان) کیفیت مطلوب را نخواهند داشت، از سوی دیگر هدر رفت بودجه ای هنگفت که می تواند صرف هزاران درد مردم شود اما به جیب سوداگران و دلال ها و سودجویان می رود.

مسئولان، بازرسان و مدیران شرکت بازرگانی دولتی باید این حقیقت را قبول کنند؛ چرخه ای که بر اساس نرخ گذاری غیر کارشناسانه ایجاد شده، همه فعالان را گرفتار گرداب فساد کرده است. در این صنعت هرچه سالم تر رفتار کنی، متضررتر خواهی بود و امان از صنعتی که دزد و دلالش بیش از تولید کننده و امانتدارش سود کند!/ خاک و گندم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا