آردشماره 85

تفاوت مهم سیستم تولید نان ایران با آلمان

دکتر طاهری، معاون مرکز پژوهش‌های غلات در کنفرانس ایران‌گرین درباره وضعیت سرانه مصرف نان در کشور ایران و مقایسه آن با کشور آلمان گفت: یک سوم پروتئین و انرژی مورد نیاز مردم کشور از طریق نان تامین می‌شود و سرانه مصرف سالانه نان در کشور 120 کیلوگرم برای هر نفر است. البته این میزان در مناطق روستایی بیشتر می‌باشد.

وی با اشاره به فعالیت حدود 84 هزار واحد تولید نان در کشور گفت: 93 درصد این میزان مربوط به نان‌های سنتی و تنها 7 درصد مختص به نان‌های حجیم و صنعتی است. علاوه بر این مقدار گندم مورد نیاز برای تولید نان در کشور حدود 10 میلیون تن است که به سه نرخ 665 و 900 و 12 هزار تومانی عرضه می‌گردد.

مصرف نان در آلمان

طاهری با بیان اینکه آلمان یکی از کشورهای پیشرو در صنعت نان است، گفت: در آلمان نان بخش مهم رژیم غذایی است و در سال 2019 حدود 40 کیلوگرم سرانه مصرف نان در این کشور بوده که این میزان یک سوم میزان مصرف نان در ایران می‌باشد.

در سال 1960 حدود 55 هزار واحد نانوایی تنها در آلمان غربی وجود داشته که این تعداد در حال حاضر کاهش یافته است. البته تعداد نقاط نان کاهش پیدا نکرده بلکه واحدهای زنجیره‌ای تشکیل شده است. بر این اساس تفاوت مهم سیستم تولید نان در ایران و آلمان وجود واحدهای زنجیره‌ای تولید نان می‌باشد که در ایران سهم کمی به آن اختصاص یافته است.

از نظر شاخص تولید نیز 70 درصد نان تولید شده در آلمان به روش صنعتی می‌باشد و 25 درصد حجم نان تولیدی در این کشور دستی است. علاوه بر این 5 درصد حجم تولید نان نیز مربوط به واحدهای فروشگاهی است.

 

سهم آرد در قیمت تمام شده نان در ایران چقدر است؟

 

وی ادامه داد: عمده آرد مصرفی برای تولید نان در آلمان، آرد 812 است که این نوع آرد مشابه آرد مصرفی واحدهای حجیم و نیمه حجیم در ایران است همچنین مکانیسم قیمت‌گذاری نان در این کشور نیز بر اساس عرضه و تقاضا و کیفیت می‌باشد.

به گفته طاهری سهم آرد در قیمت تمام شده نان در آلمان 7 درصد است. در صورتی که سهم آرد در واحدهای حجیم ایران برای تولید نان 7 درصد می‌باشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا