86غلاتگندم

تخلیه 10 فروند شناور حامل کالاهای اساسی در بندر انزلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح کرد

پروژه لایروبی حاشیه بلوار ساحلی بندر انزلی از بهمن سال ۱۴۰۱ در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد و پس از گذشت ۶ ماه ۱۹۰ هزار مترمکعب به طول هزار و ۳۰ متر و عرض نزدیک به ۱۰۰ متر لایروبی شد .

مدت زمان کار شده برای لایروبی این مسیر ۲ هزار ساعت‌کار بوده که در این طرح ۶۴ هزار متر مربع از قسمت های کناره های بلوار ساحلی که بطور کامل خشک و بیرون از آب بود را نیز لایروبی شده است.

حسین یونسی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان ضمن بیان مقدمه فوق گفت: اقدام کنونی این محدوده را تا چندین سال آینده از لایروبی مجدد بی‌نیاز می‌کند اما در کنار آن باید آبخیزداری انجام شده و حقابه تالاب پرداخت شود درغیر این صورت با ورود رسوبات تالابی، فاضلاب‌ها و پساب های خانگی پس از ۶ ماه تا یکسال محل لایروبی شده به وضعیت سابق برمی‌گردد.

وی ادامه داد: اگرچه درحال حاضر راهی جز لایروبی برای مقابله با کاهش تراز آب خزر نداریم اما این نکته نباید فراموش شود که لایروبی تا اندازه ای امکان پذیر است و لایروبی فراتر از حد مجاز ممکن است موجب فرو ریختن شمع کوبی‌های پای اسکله‌ها شود.

وی افزود: این سوال که کاهش تراز آب دریای خزر طی ۱۰ سال آینده با همین روند ادامه خواهد داشت یا خیر به صورت دقیق از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مورد بررسی و مطالعه قرار خواهد گرفت.

 

تخلیه 323 هزار و 241 تن غلات در بندر انزلی

وی درباره میزان تخلیه کالاهای اساسی در بندر انزلی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۰ فروند شناور حامل روغن خوراکی و تعداد ۱۰۲ فروند شناور حامل غلات دامی در بندر انزلی پهلوگیری کرده که از این تعداد شناور ۵۸ هزار و ۶۴۸ تن روغن و ۳۲۳ هزار و ۲۴۱ تن غلات شامل ذرت و جو بوده است

یونسی افزود: مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تنی کالا در سال بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

سهم 20 درصدی بندر انزلی در تخلیه غلات

همچنین در حال حاضر بندر انزلی ظرفیت پذیرش ۱۹۱ هزار تن غلات در سیلو، ۱۴۵ هزار تن غلات در انبار و ۱۶ هزار  تن روغن خام خوراکی در مخازن را دارد که با برنامه‌ریزی‌های آتی این ظرفیت‌ها در حال افزایش است.

علاوه بر این سهم مجتمع بندری انزلی در تخلیه غلات در مقایسه با سایر بنادر شمالی ۲۰ درصد بوده و بدیهی است که این سهم در مقایسه با میزان واردات از سایر بنادر و مرزهای ورودی کشور توسط گمرکات قابل احصا خواهد بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا