87گزارش

تجلیل از شرکت دانش بنیان آردداران به‌عنوان واحد نمونه ملی استاندارد

در روز جهانی استاندارد با حضور مقامات صورت گرفت:

 

همایش نکوداشت روز جهانی استاندارد هم‌زمان با صدمین سال تصویب قانون استاندارد، روز شنبه 22 مهرماه با سخنرانی رئیس قوه قضائیه، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، رئیس سازمان ملی استاندارد و جمعی از مسئولان در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
در این مراسم از تمبر یکصدسالگی سازمان ملی استاندارد ایران از سوی رئیس قوه قضاییه رونمایی شد و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای به‌صورت نمادین این تمبر را امضا و حاشیه‌نویسی کرد؛ همچنین از برگزیدگان حوزه استاندارد نیز با حضور رئیس دستگاه قضا تجلیل به عمل آمد.
در ادامه با حضور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، طرح ملی شاخص‌های کیفیت کالا رونمایی شد و در ادامه، از دیگر واحدهای نمونه تولیدی و خدماتی برتر کیفی و همچنین دبیران تدوین نمونه معرفی و تجلیل شد.

یکی از واحدهای نمونه که از سوی سازمان ملی استاندارد در این برنامه معرفی و از آن تجلیل شد؛ شرکت آردداران بود که در ادامه با دکتر پورزارع، مدیرعامل کارخانه آردداران گفت‌وگویی داشته‌ایم.

اقدامات شرکت آردداران

وی ابتدا به مجموعه اقدامات شرکت آردداران در جهت معرفی واحد نمونه ملی اشاره کرد و گفت: اخذ پروانه کاربرد نشان استاندارد برای محصولات جدید، متقاضی بازنگری استاندارد بین‌المللی در حوزه‌ تخصصی صنعت آرد، استقرار استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت انرژی ISO 50001-2018 به‌صورت داوطلبانه، اخذ مجوز تأسیس مرکز جوار بین‌کارگاهی شرکت آردداران از سازمان فنی حرفه‌ای و هدفمندکردن آموزش‌ها در جهت افزایش آگاهی و شایستگی کارکنان شاغل در صنعت، معرفی مدیران کنترل کیفیت به‌عنوان افراد برگزیده از سوی نهادهای ذی‌ربط، بومی‌سازی تکنولوژی مورداستفاده در فرآیندهای داخل شرکت ازجمله اقدامات این شرکت در جهت معرفی واحد نمونه ملی است.

شاخص‌های سازمان استاندارد برای انتخاب و معرفی واحدهای نمونه

پورزارع درباره شاخص‌های سازمان استاندارد برای بررسی واحدهای نمونه اظهار کرد: در فرآیند ارزیابی واحدهای متقاضی، پیش‌نیازهای لازم مبنی بر نبود نواقص کاری در حوزه استاندارد و تمدید مستمر پروانه‌های کاربرد نشان استاندارد و دیگر پروانه‌ها حائز اهمیت بوده است و همچنین متقاضیان سطوح ملی عملاً باید در دوره‌های قبلی واحد نمونه استان خود معرفی شده باشند که شرکت دانش‌بنیان آردداران با توجه به احراز تمامی شرایط در سال 1402 مطابق شیوه‌نامه اعلام‌شده از سوی سازمان ملی استاندارد متقاضی فرآیند ارزیابی شد.

وی افزود: آزمایشگاه آردداران سال‌های زیادی است که با سازمان استاندارد همکاری می‌کند و از چند سال پیش، موفق به استقرار استاندارد بین‌المللی الزامات شایستگی عمومی آزمایشگاه آزمون ISO17025-2017 شده است، همچنین برای تدوین استانداردهای کارخانه‌ای، اخذ استانداردهای تشویقی حلال، استقرار استانداردهای بین‌المللی و انواع سامانه‌های مدیریتی و توجه ویژه به موضوعات آموزشی اقدام شده است.

عوامل برگزیده شدن آردداران

وی در ادامه به تأثیرات برگزیده‌شدن به‌عنوان واحد نمونه ملی پرداخت و گفت: چاپ مقالات مختلف ISI و ISC، تدوین و چاپ چهار جلد کتاب در مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی آردداران به نام‌های (دانه‌های روغنی، شیمی گندم، گندم‌سیاه و سبوس) و اخذ گواهینامه جایزه ملی کیفیت ایران در سطح اشتهار به کیفیت تک‌ستاره، بر مبنای مدل کیفیت جهان اسلام از سازمان ملی استاندارد ایران، ازجمله عوامل برگزیده شدن این شرکت به واحد نمونه ملی است.

برنامه‌های توسعه‌ای آتی شرکت آردداران

پورزارع در پایان درباره اقدامات و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت آردداران بیان کرد: این شرکت تاکنون موفق به معرفی یک محصول دانش‌بنیان و ثبت اختراع ملی آن به همراه گواهینامه انطباق محصول دانش‌بنیان از سازمان ملی استاندارد شده و به‌تازگی موفق به ثبت بین‌المللی این اختراع (pct) شده است. همچنین از دیگر برنامه‌های این شرکت، تست محصولات جدید در حوزه دانش‌بنیان است که در شماره‌های بعدی اطلاعات بیشتری از آن را ارائه خواهیم کرد. همکاری با مراکز علمی مانند دانشگاه علمی-کاربردی در دست اقدام و پیگیری است که به‌تازگی تفاهم‌نامه همکاری بین طرفین منعقد شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا