آردآردسازانداخلیشماره 60گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

تأمین کمبود گندم کشور از استان خوزستان با ترفندی اشتباه!

مدیرعامل شرکت آرد جوانه شوشتر:

با توجه به حجم بالای برداشت گندم در استان خوزستان در مقایسه با نیاز سالانه مصرف آن که 700 هزار تن است؛ عموما مابقی گندم جهت ذخیره و مصرف به سایر استان ها ارسال می شود اما متأسفانه در سال جاري با توجه به کاهش برداشت گندم در سطح کشور، ارسال این محصول از استان خوزستان به استان های دیگر با حجم و سرعت بیشتری صورت گرفته و منجر به عدم ذخیره نیاز سالانه گندم در کارخانه های استان خوزستان شده است. هرچند تأمین کمبود گندم سایر استان ها کاری منطقی است اما با این روش استان خوزستان تا پایان سال با کمبود گندم روبه رو خواهد شد و این بیانگر برنامه ریزی های اشتباه مدیران دولتي است.

سنادی زاده، مدیرعامل شرکت آرد جوانه شوشتر ضمن بیان مطلب بالا در گفت و گو با خبرنگار نگاشته اضافه کرد: به رغم کاهش گندم دیم استان خوزستان در سال جاری به دلیل کاهش بارندگی و سطح زیر کشت، کیفیت گندم تغییری نسبت به سال گذشته نداشته است.

واردات گندم برای تأمین کمبود در سال 1400 باید از اواسط سال صورت گیرد

مدیرعامل شرکت آرد جوانه شوشتر درباره کاهش برداشت گندم و نیاز به واردات گفت: پیش بینی می شود که امسال حجم برداشت گندم در مقایسه با سال گذشته کاهش یابد اما آنچه در خصوص واردات اهمیت دارد، زمان انجام آن است. درواقع واردات گندم باید تا میانه سال صورت بگیرد تا با کمبود گندم مواجه نشویم نه اینکه همچون سال 99 پایان سال اقدام به ترخيص گندم شود.

کاهش ذخیره گندم در سیلوهای بخش خصوصی در سال 1400

سنادی زاده خاطرنشان کرد: امسال با تغییر ابعاد الک، برخی از مراکز خرید، افت واقعی را ثبت نکردند و عامل ترغیب کشاورزان به تحویل گندم به این مراکز شدند لذا این موضوع منجر به کاهش مراجعه کشاورزان به سیلوهای بخش خصوصی و کارخانه ها و خرید مستقیم شد.

وی در پایان در خصوص فصل برداشت امسال گفت: در فصل زراعی جاری تعداد جابه جایی و انتقال گندم در استان خوزستان بیشتر شده است. در واقع گندم خریداری شده از سوی کارخانه ها باید مستقیم به آنها ارسال شود و نباید ابتدا به سیلوها سپس به کارخانه ها انتقال یابد؛ زیرا انتقال و حمل و نقل زیاد گندم موجب افزایش هزینه ها و ضایعات گندم می شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا