داخلیشماره 79گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

بهره‌برداری از پروژه پایانه تمام مکانیزه غلات مجتمع بندری امام خمینی(ره) در بهمن ماه

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مطرح کرد:

بندرامام خمینی(ره) کوتاه‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر ترانزیتی کالا از دریای خزر به کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا است. دسترسی به زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای و ریلی و برخورداری از ظرفیت‌های مناسب بندری، این بندر را مهم‌ترین مسیر کریدور شمال به جنوب کرده است.

در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با بهروز آقائی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درباره آخرین طرح‌های توسعه بندر امام خمینی(ره) و ظرفیت این بندر در بخش لجستیک کالاهای اساسی  گفت‌وگویی داشتیم.

به گفته آقائی، در هفته دولت بیش از 3 هزار میلیارد تومان پروژه در مجتمع بندری امام خمینی(ره) به مرحله  بهره‌برداری رسیده‌اند یا عملیات اجرایی آن‌ها  آغاز شده است. همچنین برنامه‌ریزی شده است تا در دهه فجر امسال، پروژه‌هایی به ارزش 3200 میلیارد تومان در بندر امام خمینی(ره) به بهره‌برداری برسد؛ بنابراین در مجموع پروژه‌هایی که قرار است در هفته دهه فجر به بهره‌برداری برسد و پروژه‌هایی که آغاز عملیات اجرایی آنان در این هفته رقم خواهد خورد، حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان ارزش دارد.

پروژه پایانه تمام مکانیزه غلات شماره 4 یکی از بزرگترین طرح‌هایی است که سیلوهای آن تحت تست بار سرد قرار گرفته‌اند و خطوط انتقال و تجهیزات آن نیز وارد بندر شده و در حال مونتاژ است.

وی در ادامه افزود: پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر، تمامی پروژه پایانه تمام مکانیزه غلات شماره 4 به صورت تمام مکانیزه تحویل داده شود.

وی با اشاره به بهبود و تسریع وضعیت حمل کامیونی و ریلی و خروج کالا از بنادر گفت: به طور میانگین در 6 ماه نخست سال حدود 1300 کامیون فرآیند حمل را به عهده داشتند؛ اما در دو ماه اخیر بالغ بر 1900 کامیون، کالا را از بندر امام خمینی(ره) خارج کرده‌اند.

 

افزایش 40 درصدی ظرفیت انتقال کالا در بندر امام خمینی(ره)

علاوه بر این، در بحث واگن نیز نسبت به ماه گذشته، حدود 40 درصد ظرفیت انتقال کالا بیشتر شده و پیش‌بینی ما این است که در ماه‌های آتی با توجه به ترخیص کالاهای اساسی شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی و امور دام، شاهد تسریع خروج کالا از مجتمع بندری امام خمینی(ره) باشیم.

وی در بخش دیگر گفت‌وگو درباره توسعه بنادر خشک در کشور گفت: احداث بنادر خشک یکی از مدل‌های رایج در تمام کشورهای جهان است تا از طریق این بنادر، فرآیند فرآوری و پردازش کالاها صورت بگیرد. بنابراین بنادر خشک به عنوان یکی از مراکز توزیع بنادر اصلی مورد توجه هستند.

 

افزایش دوبرابری ظرفیت بنادر خوزستان در بخش اسکله، تخلیه و بارگیری

آقائی درباره توسعه مجتمع بندری امام خمینی(ره) گفت: پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده مطالعات اصلی فاز یک بندر بزرگ خوزستان آغاز شود تا ازاین طریق، ظرفیت بنادر خوزستان از نظر اسکله و تخلیه و بارگیری دو برابر افزایش یابد. در سطح بین‌المللی قابلیت پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت جهانی ایجاد شود و قابلیت رقابت‌پذیری با توسعه کشورهای منطقه ایجاد گردد.

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا