اقتصادیشماره 73گفتگوگفتگو با بخش خصوصی

با حذف ارز ترجیحی، همچنان قوانین دغدغه‌ساز آن پابرجاست

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی:

مشکلات واردکنندگان نهاده‌های دامی، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران پرقدرت وزارتخانه‌ای و دولتی هستند که با تصمیم‌های غیرکارشناسانه خود در سرنوشت این صنف، تأثیر می‌گذارند. روش درست آن است که صاحبان این صنف، برای این بخش تصمیم‌گیری کنند. همان طور که در تمام دنیا مدل اقتصاد به گونه ای است که برای هر صنف یک نهاد یا تشکل بخش خصوصی که تمام سیاست‌های دولت را اجرا می‌کند، وجود دارد.

وجدانی، عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با خبرنگار نگاشته عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های واردکنندگان نهاده‌های دامی در حال حاضر این است که به رغم حذف ارز ترجیحی همچنان قوانین مربوط به آن به قوت خود باقی مانده است. این تجارت آزاد نیست و به عنوان یک ممکلت آزاد اسلامی نباید اقتصاد منسوخ کشورهای دیگر را که نتیجه‌بخش نیز نبوده، در پیش بگیریم. در دنیای اقتصاد همه چیز باید آزاد و رقابت‌پذیر باشد و این یعنی شایسته‌سالاری و هرکسی با توجه به هزینه‌های تمام شده نرخ‌گذاری می‌کند.

معضلات ارز 4200 تومانی

وی درباره قوانین دست و پاگیر دوران ارز 4200 تومانی گفت: طی آن زمان، سامانه‌ای به نام بازارگاه ایجاد شد که قیمت‌گذاری در آن به رغم افزایش و کاهش هزینه‌ها، دستوری و ثابت بود. این سامانه همچنان با حذف ارز ترجیحی وجود دارد و مانع رقابت در بازار می‌شود. علاوه بر این، انتقال پول نیز یکی دیگر از مشکلات ماست که  ارز به‌موقع تخصیص داده نمی‌شود و همچنین برای واردات باید مورد تأیید چند نهاد قرار بگیریم که فرآیند آن زمان‌بر است.

وجدانی در ادامه به مشکلات ترخیص کالا از گمرک اشاره کرد و گفت: طولانی شدن فرآیند ترخیص کالا و ماندن آن در گمرک، موجب افزایش هزینه‌های واردکنندگان می‌شود. این موضوع همچنین انگیزه واردات در دوره‌های بعدی را کاهش می‌دهد؛ همان‌طور که از 235 شرکت واردکننده در 4 سال گذشته، هم اکنون کمتر از 40 شرکت به واردات می پردازند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: از مشکلات دیگر در زمینه تأمین نهاده‌های دامی، تخصیص قیمت جهانی نهاده‌هاست. هنگام ثبت سفارش، دولت تعیین می‌کند که به چه قیمتی و از کدام کشور باید خرید کنیم. این موضوع به مرور موجب می‌شود واردکنندگان تمایلی به خرید نداشته باشند؛ چراکه نمی‌توانند با قیمت‌های تعیین‌شده خرید کنند. از آنجا که دولت قیمت جهانی ذرت را در روسیه کمتر از آمریکا تشخیص می‌دهد؛ در صورتی‌که در بازار جهانی این موضوع برعکس است؛ امکان خرید مناسب فراهم نمی‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا