آردآردسازانداخلیشماره 50گفتگوگندم

اشتغال‌زایی کاذب؛ بهانه‌ای برای صدور مجوزهای بی رویه صنعت آرد

در گفتگو با مدیرعامل آرد بهشت

اشتغال‌زایی کاذب؛ بهانه‌ای برای صدور مجوزهای بی رویه صنعت آرد/ در حال حاضر، صدور مجوز برای تاسیس واحدهای جدید آردسازی در کشور با وجود اشباع صنعت آرد به یکی از معضلات مهم فعالان این صنف تبدیل شده است چراکه با احداث هر کارخانه جدید، سرمایه‌های کلان تولیدکنندگان قدیمی با خطر مواجه می‌شود و بخش وسیعی از ظرفیت این واحدها بلااستفاده باقی می‌ماند. مهندس غلامحسین کارشناس، مدیرعامل آرد بهشت اصفهان در گفتگو با نگاشته به بیان دیدگاه خود درباره این موضوع پرداخت.

اشتغال‌زایی کاذب؛ بهانه‌ای برای صدور مجوزهای بی رویه صنعت آرد

 

به گفته وی اکنون نیاز آردسازی استان اصفهان تکمیل است و کارخانجات استان اصفهان با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان میلیاردی با یک سوم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. به گونه‌ای که 20 کارخانه فعال استان اصفهان علی‌رغم برخورداری از والس‌های متعدد و ظرفیت بالا، اکثر روزهای ماه را تعطیل می باشند. برای مثال تنها یک کارخانه استان با توان تولیدی روزانه 600 تن گندم قادر است که ماهانه 18 هزار تن گندم را تبدیل به آرد نماید. از سوی دیگر تکنیک و تجهیزات کارخانجات استان به قدری پیشرفته است که فعالیت دو کارخانه هم می‌تواند پاسخگوی سهمیه یک ماهه استان باشد.

 

اشتغال‌زایی کاذب در اصفهان با تاسیس کارخانه جدید

کارشناس افزود: با وضعیت موجود هیج دلیلی برای صدور مجوز جدید در استان اصفهان وجود ندارد  و ارائه مجوزهای جدید، ظلم به صنعت، وضعیت تولید و اشتغال است. از سوی دیگر، صدور مجوز با نوعی اشتغال کاذب همراه می‌باشد که در نهایت منجر به نابودی سرمایه ملی خواهد شد. لذا بهتر است که این مجوزها به حوزه‌هایی همچون تولید رشته، بیسکویت، کیک و ماکارونی که قابلیت ارزآوری مثبتی را برای کشور دارند، اختصاص داده شود.

وضعیت بهداشت کارخانجات اصفهان

این فعال آسیابانی در ادامه با بیان اینکه کارخانجات آرد استان اصفهان از سطح بهداشت مطلوبی برخودار هستند، گفت: بر اساس بازدیدهای صورت گرفته از کارخانجات استان‌های مختلف، واحدهای آردسازی درجه 2 و 3 استان اصفهان از نظر تکنولوژی و رعایت بهداشت با کارخانجات درج یک برخی از استان ها برابری می‌کند چراکه کارخانجات آردسازی اصفهان به دلیل رقابت موجود و تولید آرد مطلوب برای نان سالم از تجهیزات جدیدتر استفاده می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه عده‌ای سودجو با راه‌اندازی آسیاب‌های سنگی و چکشی اقدام به تولید آرد به اصطلاح کامل و بومی کرده‌اند، گفت: متاسفانه با وجود فعالیت کارخانجات آردسازی واحدهای فاقد مجوز با استفاده از یک دستگاه بوجاری و پوست‌گیر و بدون رعایت ضوابط بهداشتی آرد کامل تولید می‌کنند که این نوع آرد به دلیل ورود خاکستر فراوان به داخل آن دارای وضعیت بهداشتی و تغذیه نامناسبی می‌باشد. لذا لازم است که مسئولان برای جلوگیری از بازگشت صنعت آرد به دهه 60 و استفاده از آسیاب‌های چکشی، تدابیر ویژه‌ای را برای ارتقا این صنعت بیاندیشند.

یادآور می‌شود، کارخانه آرد بهشت اصفهان با ظرفیت اسمی روزانه 200 تن گندم، قادر است تا ماهانه حدود 6000 تن گندم را تبدیل به آرد نماید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا