آردداخلیشماره 48غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمیارانه گندم

نرخ گندم یارانه ای و اختلاف آن با گندم صنف و صنعت بازبینی خواهد شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی منطقه یک کشور

نرخ گندم یارانه ای و اختلاف آن با گندم صنف و صنعت بازبینی خواهد شد شرکت بازرگانی دولتی ایران و به تبع آن ادارات غله استان های مختلف بر مهم ترین وظیفه خود مبنی بر ذخیره سازی و تامین کالای اساسی به خصوص گندم تمرکز دارند. استان تهران از جهت تامین و ذخیره سازی ازجمله بزرگترین مرکز محسوب می شود که نیمی از کالاهای اساسی کشور در این استان ذخیره سازی می‌شود. در ابتدای سال 1399 در پی اجرای طرح ضیافت، 14 هزار تن برنج و 8 هزار تن شکر از طریق مراکز زنجیره ای و تعاونی ها توزیع شد و باعث تعدیل قیمت بازار شد. هم اکنون شرایط ذخیره سازی این استان از جهت گندم و آرد در شرایط ایده آل خود قرار دارند و موجودی گندم استان از شرایط مطلوبی برخوردار است

22 درصد مصرف گندم کل کشور در استان تهران مصرف می شود

مهندس عباس ارشدی، مدیرکل غله استان تهران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار نگاشته ضمن بیان اینکه استان تهران با توجه به جمعیت کلان ساکن آن برای مصارف کالای اساسی خود در اولویت قرار دارند، گفت: 22 درصد مصرف گندم کل کشور در استان تهران به مصرف می رسد. هم اکنون 45 درصد از مصارف آرد استان تهران از استان البرز تامین می شود و شرایط آرد کشور از جهت کیفیت مطلوب گندم داخلی استان و اختلاط با گندم های وارداتی از استان های همجوار در شرایط مطلوبی قرار دارد. موارد فوق نشان از فعالیت گسترده اداره کل غله و خدمات بازرگانی منطقه یک است.

نرخ گندم یارانه ای و اختلاف آن با گندم صنف و صنعت بازبینی خواهد شد

 

وی در پاسخ به خروج آرد از شبکه توزیع، بیان داشت: این امر بدیهی است و متاسفانه اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان های مختلف و شرکت بازرگانی دولتی ایران از این امر مطلع هستند و علت را ناشی از اختلاف قیمت بالای نرخ گندم برای تولید آرد یارانه ای و صنف و صنعت می دانند. هم اکنون گندم یارانه ای نوع یک با قیمت 665 تومان و گندم یارانه ای نوع دو با قیمت 900 تومان به کارخانجات به فروش می رسد. با توجه به شرایط تورمی در کشور و از آنجایی که نان در اولویت قوت غالب جامعه قرار دارد، سیاست های مصوب در جهتی در حال حرکت است که قیمت نان افزایش نیابد.

اگر دولت نسبت به افزایش قیمت گندم و آرد مبادرت نمی کند علت آن است که قیمت تمام شده برای مصرف کننده در رده متوسط قرارگیرد. این در حالی است که قیمت خرید گندم برای هر کیلوگرم معادل 2500 تومان است. علاوه بر آن بحث نگهداری، حمل و نقل، بارگیری و هزینه های جاری تحمیل شده در نهایت هرکیلوگرم گندم با قیمت بالایی برای دولت تمام می‌شود. اگر قیمت گندم یارانه ای و آزاد دارای اختلاف قیمت زیاد باشد، منجر به افزایش گلوگاه های فساد می‌شود و این امر باعث می شود تا تلاش مطلوبی در جهت توزیع درست گندم بین کارخانجات و اعمال نظارت صورت نگیرد.

راه فساد در صنعت آسیابانی چگونه بسته می شود؟

ارشدی در ادامه افزود: اگر قیمت فروش و خرید همراه با هزینه های متحمل شده جاری، قیمت متعادل‌تری باشد، راه فساد بسته شده و کارخانجاتی که در شرایط کسب و کار سالم قادر به فعالیت هستند، شناسایی می‌شوند چراکه هم اکنون اختلاف قیمت موجود، موقعیت سودجویی را برای برخی افراد بازگذاشته است. در سال 89 مصادف با دوران آزادسازی شرایطی ایجاد شد که تولیدکنندگان به این باور رسیدند که تمامی هزینه‌های انجام شده به پروسه تولید بازخواهد گشت.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون هیات دولت و مهندس مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت تصمیم دارند با توجه به 4 نرخی بودن قیمت گندم با نرخ های 665، 900، 2500 و 2700 تومانی بر روی تعیین مجدد قیمت گندم تصمیم گیری نمایند تا با کاهش اختلاف قیمت میان آن از سودجویی و فساد پیشگیری شود. خوشبختانه با ورود مهندس مدرس خیابانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به تجارب وی در این حوزه، امید است تحول کارآمدی در صنعت گندم، آرد و نان کشور ایجاد شود.

مجوز بهره مندی از 350 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی بخش خصوصی در فصل خرید جاری

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران با بیان اینکه در فصل خرید جاری، مجوزی مبنی بر بهره‌مندی از 350 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی بخش خصوصی صادر شده است، اذعان داشت: این در حالی است که بیش از 170 هزارتن ظرفیت ذخیره سازی ملکی وجود دارد که اولویت اول جهت ذخیره سازی در فصل خرید به سیلوهای دولتی اختصاص می یابد.

وی در خصوص چالش های حمل و نقل آرد، یادآور شد: هم اکنون ارسال آرد از دو استان تهران و البرز صورت می گیرد. در استان تهران به دلیل نزدیکی کارخانجات به خبازی ها مشکلی در حیطه حمل آرد وجود ندارد. فروش آرد از کارخانجات استان البرز به خبازی های استان تهران همواره یکی از چالش های اداره کل غله منطقه یک بوده است که در این راستا با شرکت حمل و نقل خلیج فارس همکاری شده است. با توجه به تغییرات درونی خلیج فارس مدتی حمل و نقل آرد با تاخیر انجام شد که با تدابیر اتخاذ شده هم‌اکنون مشکل رفع شده و با نظارت روزانه همکاری ادامه دارد.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا