آردداخلیشماره 45غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمنان

آیا بودجه نان سال 99 پاسخگوی نیاز نانوایان و مردم می‌باشد؟

در گفتگو با عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

با توجه به پیش‌بینی سهم 12.1 هزار میلیارد تومانی نان در بودجه پیش‌بینی دولت برای سال 99، کارشناسان معتقدند که این رقم فقط پاسخگوی یارانه نانوایان دولتی است و عدم پوشش یارانه نانوایان آزادپز، منجر به افزایش هزینه واحدهای آزادپز و قیمت نان آزاد خواهد شد. از سوی دیگر به گفته کارشناسان اقتصادی در صورت ثبات مبلغ یارانه در تبصره 14، دولت برای اصلاح این وضعیت باید گندم واحدهای آزادپز را از 900 تومان به 2200 تومان در سال آتی تغییر دهد و قیمت فروش گندم به نانوایان یارانه‌ای را ثابت نگه دارد.

 

آیا بودجه نان سال 99 پاسخگوی نیاز نانوایان و مردم می‌باشد؟

همچنین دولت در اقدامی دیگر (با فرض ثابت‌ماندن مبلغ یارانه در تبصره ١٤) می‌تواند  قیمت فروش گندم در تمام خبازی‌ها اعم از یارانه‌ای یا آزادپز را ٤٠ درصد نسبت به قیمت فروش گندم در سال ١٣٩٨ افزایش دهد. اکنون فرآیند بررسی بودجه در مجلس ادامه دارد و تصمیم قطعی درباره بودجه گندم و نان سال آتی گرفته نشده است. در همین راستا نگاشته در این شماره برای آگاهی از وضعیت بودجه گندم و نان در سال 99 با یوسف داودی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به گفتگو پرداخته است.

به گفته وی با توجه به اینکه نان، قوت غالب اکثر افراد جامعه و خوراکی در دسترس برای قشر کم درآمد جامعه محسوب می‌شود، دولت و مجلس همواره، سیاست تامین نان ارزان قیمت برای جامعه را در دستور کار خود قرار داده‌ است و نمی‌توان با تصمیم‌های غیر کارشناسی درباره این موضوع ریسک کرد. همچنین مجلس در بررسی لایجه بودجه گندم و نان سال آینده در تلاش است که یارانه مناسب و مورد نیاز این صنعت را به منظور عدم زیان‌دهی واحدهای خبازی و دسترسی شهروندان به نانی با کیفیت و قیمت مناسب تبیین نماید.

اعمال سیاست تشویقی در خرید تضمینی گندم؛ مانعی موثر برای قاچاق گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نقش خودکفایی تولید گندم در تامین امنیت غذایی و ملی کشورگفت: با توجه به کمبود گندم و نیاز گسترده غذایی کشور به این کالای استراتژیک باید علاوه بر پیشبرد اهدف خودکفایی، کسری نیاز گندم کشور از طریق واردات تامین شود. از سوی دیگر دولت باید سیاست‌های تشویقی را برای گندم‌کاران در جهت جبران کاستی گندم تولیدی کشور و جلوگیری از قاچاق و نگهداری گندم در سیلوهای غیراستاندارد اعمال نماید.

داودی در خصوص ارزیابی خود از قیمت گندم و سایر محصولات کشاورزی گفت: دولت باید با در نظر گرفتن سود متعارف برای کشاورزان، قیمت این اقلام را به‌گونه‌ای تعیین نماید که روی دست کشاورزان باقی نماند و محصولات را بالاتر از قیمت تمام شده از آن‌ها خریداری کند.

شایان ذکر است لایحه بودجه گندم و آرد و نان در انتظار مصوبه قانونی صحن علنی مجلس و در صورت مخالفت نمایندگان در انتظار تصمیم اعضای شورای نگهبان می باشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا