74داخلیگندم

آزادسازی به عنوان سیاست مهم و لازم، به‌درستی اجرا نشد!

رییس هیات مدیره شمس آذر

سیاست آزادسازی گندم صنف و صنعت، تصمیم درستی بود اما متأسفانه اجرای ناگهانی آن اشتباه بود و باید به صورت پلکانی اجرا می‌شد. انجمن صنفی ماکارونی‌سازان ایران طی سال گذشته چندین ماه به دنبال آزادسازی بود اما سازمان حمایت از مصرف‌کننده مخالفت کرد؛ در حالی‌که اگر این موضوع سال گذشته اتفاق می افتاد، گندم آزاد 5 هزار تومان بود اما امسال نرخ گندم یکباره از 2700 تومان به 12 هزارتومان رسید و این موضوع پنج برابر افزایش سرمایه در گردش را می‌طلبد.

چالش تأمین مواد اولیه و کاهش مصرف مردم نتیجه مطلوب آزادسازی نیست

نجفیان، رییس هیات مدیره شمس آذر ضمن بیان مطلب بالا در ادامه گفت‌وگو اظهار کرد: در حال حاضر با آزادسازی و افزایش یکباره قیمت‌ها، هم با چالش تأمین مواد اولیه و هم با کاهش مصرف از سوی مردم روبه‌رو شده‌ایم و این مسائل نتایج خوبی پس از آزادسازی نبود اما به طور کلی اجرای سیاست آزادسازی آرزوی ما بود و جزو تحولات خوب است؛ به شرطی که قید و بند نداشته باشد و قیمت‌گذاری دستوری رخ ندهد. در واقع آزادسازی باید در بازار عرضه و تقاضا رخ دهد؛ به گونه‌ای که تولیدکننده با کاهش هزینه‌های خود بتواند قیمت را کاهش دهد و بر اساس عرضه و تقاضا و هزینه تولید، قیمت‌گذاری رخ دهد اما در شرایط فعلی با نرخ‌گذاری دستوری آزادسازی واقعی رخ نداده است و اگر قیمت محصول نهایی را کمتر بگذاریم، به عنوان سود محسوب می شود و این تضادها در سیستم چالش ساز است.

وی در پاسخ به  این‎ پرسش که پس از آزادسازی تا چه میزان می‌توان از ظرفیت صنعت ماکارونی بهره برد، گفت: این سیاست و انطباق کارخانه‌ها با آن زمانبر خواهد بود؛ اما امیدواریم آزادسازی تحول‌ساز باشد، مانع از هدررفت منابع ملی شود و زمینه پویایی کارخانه‌هایی را که دانش محور و صاحب تکنولوژی هستند، فراهم کند. صنعت ماکارونی‌سازی کشور ما دارای مدرن‌ترین ماشین‌آلات دنیا است و جزو صنایع پیشرو دنیا به شمار می‌رود؛ لذا اگر بتوان ساز و کار دولت را با آزادسازی واقعی هماهنگ کنیم، آینده خوبی در انتظار این صنعت خواهد بود.

آزادسازی به عملی‌تر شدن کشت قراردادی و کیفیت ماکارونی کمک خواهد کرد

نجفیان با اشاره به این‌که در حال حاضر در بخش صادرات نیز به دلیل نرخ پایین‌تر محصول سایر کشورها همچون ترکیه، امکان رقابت نداریم و مجوز ورود موقت نیز پس از گذشت سه ماه از درخواست ما همچنان صادر نشده است، در خصوص تأثیر کشت قراردادی گفت: کشت قراردادی در شرایط آزادسازی امکان‌پذیرتر است؛ زیرا هنگامی که گندم یارانه ای 2700 تومانی تحویل می‌گرفتیم، خرید قراردادی 12 هزارتومانی منطق نداشت.

اما با آزادسازی امکان انجام این امر بیشتر فراهم می‌شود و پیشنهاد داریم افزودنی به کشاورزان بدهیم تا مشکلات ایندکس، جذب رطوبت، کیفیت گلوتن و پروتئین آنها حل شود؛ چراکه گندم روسیه و کانادا دارای جذب رطوبت 38 است اما این عدد در گندم کشور ما 16 است. همچنین عدد ایندکس در گندم تمام کشورها 32 است اما در ایران 10 و نیم است لذا کار علمی و کارشناسی می‌خواهد که این موضوع در کشت قراردادی با کشاورزان مرتفع خواهد شد. در واقع آزادسازی، کشت قراردادی را امکان‌پذیرتر خواهد کرد و به مرور با افزایش کیفیت گندم به کیفیت ماکارونی نیز کمک خواهد شد.

حبرنگار: فاطمه بغدادی

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا