داخلیشماره 40غلاتگفتگوگفتگوی ویژه

سرمایه‌گذاری خارجی و اقتباس از آن برای چرخاندن چرخ تولید ملی

گفتگوی ویژه با مهندس مقتدی کرمانشاهانی

سرمایه‌گذاری خارجی و اقتباس از آن برای چرخاندن چرخ تولید ملی / بارش‌های مناسب امسال در شمال و جنوب کشور سبب شد تا آمار خودکفایی تولید گندم و میزان کیفیت این کالای استراتژیک در بسیاری از استان‌های کشور با ارتقاء و رشد مطلوبی همراه باشد و دولت نیز با واگذاری بخشی از خرید گندم به بخش خصوصی و بهره‌گیری از تسهیلات بخش خصوصی توانست تا حدودی فضای صنعت غلات را رونق بخشد. در این شماره پای صحبت‌های آقای مهندس مقتدی کرمانشاهانی، یکی از پیشکسوتان عرصه تولید و صنایع مرتبط با غلات نشسته‌ایم تا ضمن آگاهی بیشتر درباره وضعیت تولید غلات در کشور به واکاوی مواردی همچون امنیت سرمایه‌گذاری و تبعات سیاست‌های دولت در نقش‌پذیری بخش خصوصی در این صنعت بپردازیم.

نرخ گندم نیازمند بازنگری و افزایش است!

کرمانشاهانی در ابتدا نظارت و کنترل دولت بر صنعت غلات را امری طبیعی دانست و گفت: اختصاص یارانه و سوبسید دولتی برای غلات، نظارت مستمر دولت در این صنعت را می‌طلبد. از سوی دیگر موفقیت بیشتر در خودکفایی گندم کشور، نیازمند اصلاح قیمت گندم و همسان‌سازی آن با قیمت گندم کشورهای همجوار مانند: روسیه، قزاقستان و ترکمنستان است چراکه در حال حاضر قیمت‌های جهانی گندم حاکی از معامله 200  دلار برای هر تن گندم می‌باشد که با توجه به این آمار باید قیمت هر کیلو گندم در ایران حدود 2500 تومان تعیین شود.

مدیرعامل شرکت صنایع غذایی آرین با اشاره به اینکه دولت در سال‌های گذشته قیمت گندم را در ماه‌های آذر و دی و همزمان با شروع کشت گندم اعلام می‌کرد، گفت: متأسفانه دیرکرد در اعلام نرخ گندم و قیمت پائین آن در سال گذشته سبب شد تا کشاورزان کمتر انگیزه‌ای برای کشت گندم داشته باشند. در حالی که همسان‌سازی قیمت گندم داخلی با نرخ وارداتی آن می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر افزایش رغبت کشاورزان برای کشت بیشتر این محصول و صرفه اقتصادی آن داشته باشد.

امنیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چقدر است؟

به گفته وی اگر دولت تولید، واردات و صادرات صنعت غلات کشور را تا حدودی به بخش خصوصی واگذار کند می‌تواند شاهد تسریع و تسهیل بیشتری در بازار این حوزه باشد چراکه امکانات و اقدامات سریع‌ و موثر بخش خصوصی قابلیت مطلوب راهگشایی بازار صادرات و تأمین نیاز بازار داخل را دارد.

این فعال با سابقه صنعت کشور در خصوص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران و کشورهای همسایه اظهار کرد: متأسفانه تحریم‌های موجود گره و چالش‌های عمده‌ای را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است به گونه‌ای که با وجود تأمین اعتبار برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات توسط بسیاری از فعالان،  اعتبارات از سوی بانک‌های اروپایی برگشت داده می شود از طرفی کشورهای چین و ترکیه نیز در حال حاضر برای واردات ماشین‌آلات به ایران قطع همکاری خود را اعلام کرده‌اند.

الگوی کشورهای همسایه در حمایت از سرمایه گذاری خارجی را یاد بگیریم

وی با یادآوری اینکه در طول 10 سال گذشته شاهد نوسانات زیادی در نوع حمایت دولت از مدیران کارآفرین بوده‌ایم، گفت: به یاد دارم که کشورهای همجوار مانند دوبی و قطر با ارائه پیشنهادهای مطلوب سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع ماکارونی، گلوکز، نشاسته و آرد و اختصاص زمین، امکانات تأسیسات رایگان و ارائه وام با بهره اندک فرصت مناسبی را برای تولیدکنندگان ایرانی و حتی خود من در جهت سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کردند اما اولویت بسیاری از فعالان، فعالیت و کارآفرینی در میهن است. مدیران بسیاری را می شناسم که با وجود فقدان امنیت مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ، این شرایط دشوار در ایران را پذیرفته و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند. لذا شایسته است که مسئولان با توجه به این جنبش و حرکت ملی با الگوبرداری از راهکارهای تشویقی سرمایه‌گذاری خارجی همچون کشورهای همجوار، کمک شایانی را به تولید ملی ایران کنند.

برنامه واردات غلات توسط گروه صنایع غذایی آرین

کرمانشاهانی در ادامه با بیان اینکه اختصاص گندم ناکافی به استان‌های تهران و البرز سبب شده است تا سیلوهای مجتمع ذخیره‌سازی آرین به اندازه نیاز خود ذخیره‌سازی نداشته باشد، گفت: با توجه به اتصال به خطوط ریلی کشور از یک طرف و از سوی دیگر بهره‌گیری از تأسیسات مجهز و تکنولوژی روز اروپا در این سیستم، اکنون درصدد هستیم تا با کسب مجوز برای واردات بخشی از غلات شامل گندم، ذرت و سویای دامی و انسانی، کمبود محصول در استان خود را جبران کنیم.

شایان ذکر است؛ در حال حاضر شرکت صنایع غذایی آرین به مدیریت آقای مقتدی کرمانشاهانی موفق به بهره برداری از ۳۵ هزار تن سیلوهای ذخیره سازی غلات گردیده و تا  آبان ماه سال جاری این ظرفیت به  ۸۰ هزار تن خواهد رسید.

یکی از اهداف احداث خطوط ریلی این شرکت کاهش بین 30 الی 50 درصدی هزینه حمل و نقل ریلی غلات نسبت به حمل جاده‌ای ( از بنادر شمالی و جنوبی کشور) و قیمت تمام شده کالای نهایی بوده و همچنین حمل مستقیم غلات از کشورهای آسیای میانه ( قزاقستان، ترکمنستان ، روسیه، اوکراین) و اروپا تا  “ایستگاه اختصاصی پرشیا ” به شماره 426 فرعی یک که در سامانه اداره کل راه آهن کشور ثبت گردیده است، می باشد.

این مجموعه به منظور تسریع در امر توزین و همچنین تخلیه و بارگیری غلات،به صورت ریلی و جاده‌ای مجهز به:     
· 3 خط ریلی به طول 1500 متر به صورت اسلب بتن (هر خط 500متر) در داخل ایستگاه پرشیا
· 2 دستگاه باسکول ریلی جهت توزین واگن‌های ورودی و خروجی
.  2 دستگاه باسکول خیابانی جهت توزین کامیون‌های ورودی و خروجی
· 2 کته تخلیه ریلی جهت تخلیه واگن و 6 کته تخلیه کامیونی (مجهز به دو دستگاه جک تخلیه می‌باشد)
سیستم تخلیه غلات جهت واگن به ظرفیت 200تن در ساعت همزمان 200تن برای تخلیه کامیون می‌باشد.
·  همزمان با ظرفیت 150 تن درساعت بارگیری غلات به وسیله کامیون و واگن انجام می‌پذیرد.

  تجهیزات سیلوهای این شرکت در نوع خود جزو منحصر به فردترین و دارای سیستم بوجاری،کنترل حرارت، رطوبت سنج و سطح سنج غلات، به صورت اتوماتیک می‌باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا