آردداخلیشماره 44غلاتگزارشگندم

مکانیزاسیون کشاورزی کشور و جذب 1500 میلیارد تومان سرمایه برای توسعه آن

گزارشی از نشست خبری وزارت جهاد کشاورزی

دکتر کامبیز عباسی، رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری روز 21 دی ماه سال جاری عنوان کرد: مکانیزاسیون به عنوان یکی از اساسی ترین فاکتورها در تولید اقتصادی محصولات کشاورزی نقش دارد به این معنا که بدون تجهیزات و ماشین آلات نمی توان کشاورزی انبوه و اقتصادی انجام داد.

لذا در حوزه مکانیزاسیون نیازمند رونق، توسعه، سرمایه گذاری و بکارگیری از تکنولوژی می باشیم که یکی از سیاست های اساسی وزارت جهاد کشاورزی و درخواست های کشاورزان این است که ابزار روز دنیا برای تولید محصولات کشاورزی و حفظ امنیت غذایی بکار گرفته شود. در این راستا از سال 92 این سیاست در کشور به صورت توسعه سرمایه گذاری در بخش مکانیزاسیون آغاز شد و خوشبختانه در سال جاری نیز علی رغم تمام نوسانات ناشی از تحریم و تغییر سیاست های اقتصادی کشور، سرمایه گذاری نسبتا مطلوبی در این حوزه صورت گرفت.

وی در خصوص حجم سرمایه گذاری صورت گرفته در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: طی سال 98 تاکنون نزدیک به 1120 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی جذب شده است که با مجموع خرید های نقدی این رقم به 1500 میلیارد تومان می رسد. اگرچه در حوزه تامین و تولید ماشین آلات کشاورزی خودکفا هستیم و 95 درصد نیاز ماشین آلات کشور در داخل تامین می شود اما تحریم ها در بخشی از تولید داخل مشکل ایجاد کرده است. شایان ذکر است که تاکنون 13 هزار و 100 دستگاه تراکتور و 300 دستگاه کمباین برداشت غلات به کشاورزان تحویل داده شده است لذا علی رغم تمام ناملایمات و تحریم ها، صنعت ماشین سازی و سازندگان کشور نیازهای کشاورزان را تامین کرده اند.

لزوم تطابق نوسانات قیمت تجهیزات و مکانیزاسیون کشاورزی با قیمت محصولات کشاورزی

عباسی در خصوص میزان نوسانات قیمت تجهیزات کشاورزی یادآور شد: طی سال 97 و 98 برخی از ماشین های کشاورزی که نیازمند تامین از منابع وارداتی بوده اند، با افزایش قیمت مواجه شدند و در تولید داخل بین 50 تا 85 درصد افزیش قیمت نسبت به سال 97 داشته ایم لذا خواستار توجه و حمایت بیشتری از سوی وزارت صنعت در حوزه صنعت ماشین های کشاورزی هستیم تا ابزار و مواد اولیه کارخانجات با نوسان قیمت کمتری تامین شوند.

در این راستا وزیر جهاد کشاورزی مخالفت خود را با افزایش قیمت تراکتور از دو ماه پیش اعلام کردند و امیدواریم حوزه صنعت تمهیدات لازم برای مدیریت هرچه بهتر قیمت این تجهیزات همچون تامین سرمایه در گردش، حمایت های تسهیلاتی و سایر حمایت های که از خودروسازی می شود به عمل آورد به گونه ای که نوسانات قیمت باید با نوسانات قیمت محصولات کشاورزی تطابق داشته باشد.

وی یادآور شد: 8 درصد گازوئیل کشور به میزان 2 دهم میلیارد لیتر در بخش ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون استفاده می شود که در این زمینه با تغییر قیمت گازوئیل مواجه نبوده ایم. اخیرا طی 4 ماه گذشته برای اولین بار در کشور به دنبال کارت سوخت برای آن دسته از کشاورزان که تراکتور و کمباین های خود را پلاک گذاری کرده اند؛ بوده ایم تا سوخت گازوئیل برای آنها ذخیره شود که این امر به صورت پایلوت در استان های سمنان، البرز، تهران و کهکیلویه و بویر احمد اجرا شده است و امیدواریم این موضوع پس از پلاک گذاری دستگاه های تمام کشاورزان تا پایان سال 1400 برای تمام استان ها اجرا شود و در این راستا از وزارت نفت و سوخت در خواست داریم که زیر ساخت های توزیع سوخت در بخش کشاورزی را اصلاح کنند.

جهشی در تولید برنج، گندم، جو و دانه های روغنی با مکانیزه شدن مزارع

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از سال 92 تنها حدود 12 درصد اراضی برنج کشور مکانیزه بوده؛ در حال حاضر این رقم به 60 تا 75 درصد رسیده است، گفت: در استان خوزستان نیز با توجه به مکانیزه کردن مزارع، 208 هزار هکتار زمین زیر کشت برنج قرارگرفته است. 80 درصد برداشت و 50 درصد کاشت مکانیزه در سال 97 اتفاق افتاده است

که در سال آتی جهش دیگری در کاشت مکانیزه برنج پیش بینی می شود؛ به گونه ای که تا سال 1400 حدود 80 درصد برنج کاشت و برداشت مکانیزه می شود. در کشت دانه های روغنی نیز جهش داشته ایم و بیش از 75 تا 80 درصد کشت کلزای کشور به صورت مکانیزه صورت گرفته است. در شرایط فعلی ابتدای دولت کمتر از 45 درصد مزارع گندم و جو مکانیزه بود که در حال حاضر این عدد به بیش از 65 درصد رسیده است و تا سال 1405 پیش بینی می شود که بیش از 85 تا 90 درصد گندم و جو را مکانیزه کاشت کنیم.

ساخت دستگاه های صوتی جهت مبارزه با سرمازدگی و تگرگ در مزارع

وی در پایان خاطر نشان کرد: در حوزه فناوری های نوین مبارزه با سرمازدگی (تگرگ) تاکنون 150 تا 200 سامانه ضد تگرگ در کشور برای اولین بار در باغات شمال غرب کشور راه اندازی شده است که این سامانه به صورت یک توپ صوتی بوده و پس از انفجار، صوتی با برد 10 کیلوکتر را ساطع می کند و مانع تشکیل تگرگ می شود. این دستگاه که از دو سه سال گذشته از طریق کشورهای اوراسیا مورد شناخت قرار گرفت

و در حال حاضر در ایران با تولید داخلی بومی سازی شده است و بیش از 20 نوع از این دستگاه در داخل کشور قابل تهیه و تامین می باشد. در این راستا از حوزه بیمه محصولات کشاورزی و ستاد حوادث غیرمتقربه کشور در خواست داریم که به جای پرداخت خسارات بخشی از هزینه خرید این دستگاه ها را جهت حمایت از کشاورزان تامین کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا