داخلیشماره 43صنعت روغن کشیگفتگوگفتگو با بخش خصوصی

روغن نباتی و نیاز یک میلیون و 600 هزارتن کشور با تولید داخلی تامین می شود

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران

امیرهوشنگ بی رشک، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در گفت و گو با نشریه نگاشته در خصوص حجم تولید روغن نباتی در کشور، بیان داشت: هم اکنون 48 واحد روغن نباتی فعال در کشور در حال فعالیت هستند که حجم بهره برداری این واحدها در مجموع ۴۸ میلیون تن روغن نباتی است. حجم تولید و مصرف روغن نباتی بازار داخلی یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن است. با توجه به سیاست های ارزی که از اوایل سال ۹۷ با ارز ۴۲۰۰ تومان تصویب شد، صادرات روغن نباتی به دلیل تخصیص ارز دولتی از اوایل مردادماه ممنوع شد. لذا روغن تولید شده،توسط کارخانجات تمامی نیاز صنعت غذا را مرتفع می سازد.

وی در ادامه افزود: باتوجه به تحریم های ظالمانه نسبت به ایران، انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ریزی دقیقی را در صورت واردات که نتیجه آن کمترین تنش در بازار روغن نباتی کشور بوده است. از این رو خوشبختانه در تامین روغن خام مورد نیاز تولید روغن نباتی مشکلی وجود ندارد و با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای واردات تا پایان سال ۹۸، امیدواریم هیچگونه تنشی در بازار وجود نخواهد شد.

 

قیمت روغن نباتی باید هر 6 ماه یکبار بررسی شود

بی رشک در راستای چالش های پیش روی صنعت، اذعان داشت: چالش های صنعت روغن  همانند دیگر صنایع کشور، ناشی از تحریم های موجود است. علاوه بر آن صدور برخی بخش نامه های خلع الساعه توسط دولت، روند تولید را با موانعی مواجه می کند چراکه در روند اقدامات تولیدی صدور بخش نامه های متفاوت نیازمند صرف زمان طولانی برای اجرا شدن آن است و به سرعت نمی توان تولید را با شرایط جدید تطبیق داد که خود باعث کندی حرکت آن می شود.

در بحث قیمت گذاری ازجمله قدیمی‌ترین مسئله میان بخش خصوصی و دولت است که به دلیل قیمت‌گذاری تنها یک مرتبه در سال با توجه به سیاست های سازمان حمایت از مصرف کننده، اختلاف میان این دو بروز می کند که پیشنهاد انجمن صنایع، تجدید نظر در قیمت محصول نهایی به صورت هر ۶ ماه یکبار است. تجدید نظر در قیمت محصولات تمام شده در گرو عوامل مختلف ازجمله افزایش یا کاهش قیمت مواد اولیه، مواد حلب و غیره است اما تجدید نظر در قیمت این محصول استراتژیک تنها یک مرتبه در سال با قیمت گذاری جدید مواجه می شود.

 

واردات روغن خام از 90 درصد به 75 درصد کاهش یافته است

وی با تاکید بر اینکه هم اکنون تامین ارز، بزرگ ترین چالش این صنعت به شمار می رود، اظهار داشت: این صنعت در سال های گذشته نزدیک به ۹۰ درصد روغن خام را وارد می کرد اما هم اکنون این آمار به ۷۵ درصد کاهش یافته است که مابقی آن را از استحصال دانه ها استفاده می کند. وابستگی این صنعت به ارز و وجود تحریم ها، انتقال ارز را برای فعالان این صنعت زمانبر و هزینه بر کرده است. از سویی دولت و شرکت بازرگانی دولتی ایران در جهت یاری‌رسانی به صنعت روغن نباتی قدم برداشته و اقدام به تامین روغن خام مورد نیاز کارخانجات جهت روغن‌سازی کرده است.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا