داخلیشماره 34صنعت ماکارونیغلاتگفتگوگفتگو با بخش خصوصیگفتگوی ویژهگندم

توسعه صنعت غذا و شکوه خودکفایی در دوره سخت تحریم

مرتضی سلطانی، بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر در گفتگو با ماهنامه نگاشته:

یکی از شرکت های فعال در حوزه صنعت غذا که با سالها تلاش مستمر توانسته به عنوان برندی سرشناس در این صنعت رشد و طی گذر زمان مجموعه خود را گسترده تر کند و نوآوری به همراه آورد، گروه صنعتی و پژوهشی زر بوده است که تا کنون موفق به انجام پروژه های بزرگ و مفید در کشور شده است. نشریه نگاشته در این شماره افتخار میزبانی مرتضی سلطانی، بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر داشته است که در ادامه مصاحبه ایشان را می خوانید؛

*به عنوان یکی از مدیران فعال این صنعت، بسیار پرانرژی و علاقه مند به کار و توسعه صنعت غذا هستید، علت آن چیست؟

من فکر می­کنم تلاش و انگیزه مفاهیم بسیار مهمی در درون هر انسانی ا­ست، مخصوصا در این دوران که دنیا نامطمئن است و تنش‌های بسیاری در جهان وجود دارد. من از سال های دورهمیشه از خواندن سرگذشت آدم هایی که با ایجاد اشتغال به نوعی در چرخیدن چرخ صنعت و تولید در جهان سهم داشتند، لذت می­بردم.

داستان زندگی کسانی را می­خواندم که قادر شدند با همت عالی خویش، منشاء تحولات بزرگی در جهان باشند. من با الهام از آنان، می­خواستم روزی همچون آنها، در صنعت سرزمینم تاثیرگذار باشم و در خود توان آن را می دیدم. هنوز هم فکر می­کنم ایده، تجربه و پشتکار ارزش یک انسان را تشکیل می­دهد نه ثروت. اگر انسان بر اساس حاکمیت تفکر قدم بردارد همیشه امکان خلق فرصت­های نو وجود دارد.

گروه صنعتی و پژوهشی زر نیز به عنوان یک مجموعه اقتصادی پویا با اتکا به توان بخش خصوصی با بهره‌مندی از روحیه‌ی کارآفرینی و با هدف ارتقاء سبک زندگی خانواده به طور مستمر رشد و گسترش یافته‌است، تا جایی که امروزه با به کارگیری منابع انسانی متعهد، نوآوری در صنعت غذا، توجه به حقوق مصرف‌کننده، کسب‌و‌کار حرفه‌ای اخلاق‌مدار، مجموعه ای پیشتاز، نوآور و قدرتمند در تولید با کیفیت و به‌روز در اقتصاد ایران محسوب می‌شود و در جایگاه یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های صنعتی ایران به شمار می‌رود.

*علی رغم اینکه در دوران تحریم اکثر شرکت های صنعت غذا دچار مشکل شدند اما گروه صنعتی زر توانست موفق عمل کند و جالب است که همه مردم از برندهای مجموعه زر به خوبی یاد می­کنند، این باور چگونه در مردم شکل گرفته است؟

من و همکارانم تاکنون، به رغم افزايش فشارهاي اقتصادي ناشي از شرايط تحريم در گروه صنعتي زر به دنبال تحقق هدف­گذاری های صورت گرفته سعی کرده­ایم جایگاه خود را در این صنعت حفظ و توسعه بیخشیم و با لطف و عنایت خداوند حاصل این هدف­گذاری این است که محصولات زر مورد توجه مردم واقع شد.

یکی از مهم­ترین دلایل هدف­گذاری ما­ نیاز روزافزون جامعه به غذا و رشد جمعیت و کاهش منابع غذایی بوده ­است. لزوم استفاده بهینه از منابع غذایی موجود، تامین منابع جدید غذایی و… از جمله مواردی است که اهمیت آن بر هیچ‌کس پوشیده نیست و گروه صنعتی زر نیز تلاش می­کند در این حوزه مثبت عمل کند.

رشد و توسعه جوامع و پیشرفت علوم و صنعت، سبب پیدایش عادات و سبک‌های نوین غذایی شده است

علاوه بر این، رشد و توسعه جوامع و پیشرفت علوم و صنعت، سبب پیدایش عادات و سبک‌های نوین غذایی شده، به گونه‌ای که نیاز به تنوع محصولات و پیدایش فرآورده‌های جدید غذایی و کمک غذایی به شکل روزافزونی احساس می‌شود. امری مهم که گروه صنعتی زر را به تلاش بیشتر وا می­دارد.

درباره آن بخش از سوالتان که به لطف مردم نسبت به گروه زر اشاره داشت باید بگویم، اول عنایت خداوند باعث توجه مردم بوده که بسیار خدا را برای آن شاکرم و بعد از آن می­خواهم چند مورد را متذکر شوم که قطعا در عنایت مردم بی تاثیر نبوده است.

اعلام پيشنهاد حذف يارانه‌هاي مستقيم از صنعت ماکاروني در سال 85 پس از پذيرش دولت وقت، منجر به افزايش کيفيت تمامي توليدات ايراني، خروج ماکاروني‌هاي خارجي از بازار داخلي، افزايش رقابت و ايجاد فرصت و تولد شرکت هاي ديگر در اين صنعت شد، پیشنهادی که از طرف گروه صنعتی زر مطرح شد.

از سویی دیگر، تاکيد بر رعايت و کنترل قيمت تمام شده با توجه به بهره‌وري و توليدات صادرات محور از جمله دستاوردهای این گروه صنعتی ا­ست. همچنین، به رغم افزايش فشارهاي اقتصادي ناشي از شرايط تحريم، اين شرکت به صورت دائمي نسبت به جذب و استخدام نيروي انساني اقدام کرده و طي دوران حيات خود تا کنون هيچگونه تعديلي نداشته است.

*شرایط اقتصادی کنونی کشور  امید سرمایه­ گذاری را از بسیاری از مدیران سلب کرده است اما با این اوصاف ما شاهد رشد روز به روز گروه زر هستیم، در مورد نگاه بلند مدتی که به صنعت غذا و شکوفایی آن دارید بفرمایید که چه برنامه هایی دارید؟

بله متاسفانه در حال حاضر  اقتصاد کشور گرفتار نارسایی­‌ها و کمبودهایی است که منجر به وضعیت ناهنجار بیکاری، کمبود تولید ناخالص داخلی، کاهش قدرت سرمایه­‌گذاری دولت، ضعف در صادرات غیر نفتی و بیماری‌ هایی از این قبیل شده است.

نیم نگاهی به وضعیت جهانی اقتصاد ما را به سوی این باور می‌­کشاند که رشد کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینانه به شرطی که هنرمندانه با فرهنگ، امکانات، توانایی‌­ها و سلیقه ایرانی آمیخته شود، یکی از راه‌­های اصلی بهبود بیماری امروز اقتصاد کشور و پیشگیری از وخامت حال فرداست. کشور ما سرشار از فرصت ­های ناب است که شناسایی آنها به ایده و تلاش نیاز دارد. ما باید بدانیم تحریم و فشارهای بیرونی به تنهایی نمی­تواند تولید داخل را سرکوب کند، آنچه باعث بی­رونقی عرصه صنعت می­شود تحریم خارج و داخل با هم است.

استراتژی اصلی این هلدینگ در زمینه صادرات با تأکید بر روش‌های پایدار و مستمر است. روشی که باعث حضور برند به صورت مستمر در بازار شده و وفاداری مشتریان در کشورهای هدف در بازه‌ زمانی طولانی را همراه خواهد داشت.

صادرات یک قصه دو و سه روزه نیست بلکه نیازمند مهندسی و برنامه‌ریزی دقیقی است چرا که اگر ما بخواهیم در بازارهای دنیا سهمی داشته باشیم، نباید به شانس تکیه کنیم بلکه باید با مدیریت صحیح پیش رویم.

* مهمترین فعالیت های گروه زر در سال 97 چه بوده و برنامه های سال 98 این گروه چیست؟

ساخت بزرگترین مجتمع تولید محصولات کانفکشنری در صنایع تبدیلی در سال جاری و در شرایط سخت تحریم، نماد توانایی و عزت کشور عزیزمان در عصر حاضر است. قطعاً برای رقابت با برندهای بزرگ دنیا نیاز به زیرساختی به منظور تولید محصولی با کیفیت جهانی با تجهیزات و تکنولوژی مدرن است که گروه صنعتی و پژوهشی زر با حداکثر توان در حال تأمین و استقرار آن است.

در این شرایط سخت در راستای سند چشم انداز کشور و با بهره گیری از آخرین یافته های علمی و فناوری های نوین این گروه صنعتی این مگا پروژه بزرگ در صنایع تبدیلی را در دست اجرا دارد.

محصول پاستای زرماکارون  به بیش از 80 کشور دنیا صادر می‌شود

سال  97  اما برای گروه صنعتی زر با ورود به بازارهای جدید و تحولات صادراتی درخشان شد؛ اتفاقی که با ورود اولین محموله پاستای زرماکارون به بازار آمریکا رقم خورد. در حال حاضر محصول پاستای زرماکارون  به بیش از 80 کشور دنیا صادر می‌شود، آماری که این شرکت را در میان مهم‌ترین صادرکنندگان مواد غذایی در جهان قرار داده است. همچنین صادرات محصولات High Tech بر پایه ذرت هم از محصولات جدیدی است که طی چند ماه گذشته برای اولین بار به سبد صادراتی کشور اضافه شده ‌است.

این مجموعه در دو سال اخیر پرچم‌دار صادرات محصولات شیرین‌کننده بر پایه ذرت شامل  “High فروکتوز 55” بوده‌، موفقیتی که برای نخستین بار در کشور رخ داده ‌است. محصولی که تاکنون در لیست واردات ایران قرار داشته اکنون و به همت جوانان این مرزوبوم در مسیر رشد در حوزه صادرات قرار گرفته است.

*مهمترین فعالیت­های اجتماعی که طی این سال ها داشته­اید و در راستای آن موفق به اجرای اقدامات مثبت به نفع صنعت غذا شده ای، چه بوده است؟

ما در گروه صنعتی و پژوهشی زر با احترام به پیشکسوتان، به جوانان فرصت می‌دهیم و از آنها به میزان سن و تجربه‌شان انتظار داریم، از پیشکسوتان هم در پست‌های مشاوره‌ای کمک می‌گیریم، با این روش تاکنون بالاترین راندمان را داشته‌ایم. باید بپذیریم ما کارهایمان را انجام داده­ایم و هم‌‌اکنون باید به جوانان اعتماد کنیم و کنار گود بایستیم تا هرجا لازم بود از ما مشورت بگیرند.

باور ما این است که کسب ‌وکار موفق در تفاهم متقابل میان منابع انسانی است،‌ اعتماد و همکاری و انتقال دانش از طریق تعهد فردی شکل می‌گیرد. این بدان معناست که نقطه مشترک ما احترام متقابل و اشتیاق برای موفقیت در تولید است. این همسویی منافع یعنی ما در ریسک و موفقیت با همکاران­مان شریک هستیم.

 

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا