آردداخلیشماره 58غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمیارانه گندم

توزیع آرد یارانه‌ای و رفع مشکلات آن

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان تهران:

توزیع آرد یارانه‌ای و رفع مشکلات آن یکی از چالش های اصلی صنعت آسیابانی است. عباس ارشدی، مدیرکل اداره غله استان تهران در گفتگو با خبرنگار نگاشته در خصوص چالش‌های حمل آرد اظهار کرد: با توجه به خصوصی بودن اغلب شرکت‌های حمل و نقل، حمل آرد در برهه‌ای از زمان، مناسب و به‌موقع صورت نگرفت. لذا برای رفع این مشکل، شرکت‌های حمل آرد به دو دسته تقسیم‌بندی شده‌اند و از 16 استان کشور، بحث حمل 9 تا 10 مورد از استان‌ها به کارخانه‌های خودشان واگذار گردید تا کارخانه‌های هر استان اقدام به حمل آرد نمایند و مسائل حمل سایر شهرستان‌ها نیز به شرکت حمل خلیج‌فارس واگذار گردید.

از سوی دیگر، نرخ حمل آرد از واحد خبازی، برای کارخانه‌ها واریز می‌گردد و در زمینه توزیع و نحوه درست حمل، شرکت پایلا نیز نظارت می‌کند. در واقع پایلا، شرکتی نظارتی است که خودروهای حمل آرد نیز تحت نظارت آن  فعالیت می‌کنند.

 

وی در خصوص ارزیابی خود از وضعیت گندم و آرد در سال 99 اظهار کرد: متاسفانه همزمانی آغاز سال 99 با شیوع ویروس کرونا، نه ‌تنها ایران بلکه کل دنیا را در شرایط نامطلوب قرار داد و با تاثیرگذاری بر بنگاه‌های اقتصادی، بسیاری از این واحدها را به آستانه تعطیلی کشاند که در این میان گندم و آرد از این قاعده مستثنی نبود.

لذا اداره غله تمام تلاش خود را برای تهیه نان سالم شهروندان انجام داد و با برگزاری جلسات متعدد و پیگیری‌های صورت گرفته، برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی، ابلاغیه‌های لازم را به واحدهای تولید نان صادر کرد.

 

اختصاص سهمیه آرد بیشتر برای واحدهای تولیدکننده نان صنعتی

وی با بیان اینکه مردم روزهای اول کرونا بیشتر به سمت نان‌های صنعتی رفتند، گفت: به دلیل مسأله بسته‌بندی و حضور کمتر نیروی انسانی در تولید و عرضه آن، به نان‌های صنعتی تمایل بیشتری نشان داده شد. در همین راستا اداره غله، سهمیه بیشتری را برای این واحدهای صنعتی اختصاص داد و با تشویق‌هایی که برای این واحدها در نظر گرفت به رونق بیشتر تولید نان‌های صنعتی کمک کرد.

از سوی دیگر، به تدریج با آگاهی و آشنایی مردم و فرهنگ‌سازی لازم در زمینه نحوه رعایت بهداشت در واحدهای تولید نان سنتی، عرضه این نان‌ها نیز به رونق سابق خود رسید و شرایط به گونه‌ای فراهم شد که مردم با کمبود آرد و نان روبه‌رو نشدند و دسترسی مردم به نان و آرد در کمترین زمان ممکن صورت ‌گرفت.

سرانه مصرف ماهانه آرد هر تهرانی 5/5 کیلوگرم است

وی در خصوص سرانه مصرف نان در سال 99 گفت: میانگین سرانه مصرف آرد در استان تهران ماهانه برای هر فرد، 5/5 کیلوگرم برآورد شد که اگر در این میان کمبودهایی هم بروز کرد، با پیگیری‌های لازم، رفع شده است.

افزایش 20 درصدی مراکز ذخیره‌سازی در استان تهران

ارشدی با بیان اینکه خرید و فروش گندم در سال 99 با فراز و نشیب‌های فراوانی رو به رو بوده است، گفت: با تلاش‌های شرکت بازرگانی دولتی ایران و کارگروه خرید از سال گذشته (98) مقدار قابل‌ توجهی گندم وارد شد و این رقم ادامه پیدا کرد که با خرید گندم در سال 99 هم‌زمان شد.

به ‌این ‌ترتیب، با پیگیری‌ها و تلاش‌های مستمر به کمک 11مرکز خرید که در منطقه مستقر شده بود، به خرید 126هزار تن گندم از کشاورزان عزیز که شماره بهره‌مندی‌شان در وزارت جهاد کشاورزی ثبت است، مبادرت کردیم. این رقم در واقع 20 درصد افزایش ذخیره‌سازی ما را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. البته خرید ما فقط یک‌دهم نیاز استان را تأمین می‌کرد. بنابراین باید از سایر استان‌های برخوردار تأمین نیاز می‌کردیم که این کار هم به‌خوبی انجام شد و شرایط خوبی از بابت ذخیره‌سازی در روزهای پایانی سال برای استان رقم خورده است.

وی با اشاره به ایجاد کسب‌وکارهای نوین در سال 99 گفت: مجموعه سیلوی تهران با تلاش و همکاری‌های بخش علمی فناوری ریاست جمهوری و مشارکت بازرگانی دولتی ایران توانست در گوشه‌ای از سیلوی تهران، بخش کسب‌وکارهای نوین را افتتاح کند و به ‌این‌ترتیب با استقبال از ایده‌های نو، توانستیم برای فعالیت‌های جدید و نوآورانه تولیدکنندگان، راهی تازه باز کنیم چراکه رشد کسب‌وکارهای جدید، راه را برای فعالیت بیشتر جوانان، هموار می‌کند و این اتفاق بسیار خوب قطعاً نتایج قابل قبولی به دنبال خواهد داشت.

برنامه مشخصی برای تغییر نرخ گندم وجود ندارد

ارشدی با بیان اینکه چند بحث درباره قیمت گندم در زمینه خرید و فروش آن مطرح است و تغییر نرخ گندم دور از انتظار نیست، گفت: این مسأله با توجه به بودجه کشور و برنامه‌های آتی دولت و مجلس در حال رایزنی است و دقیقاً مشخص نیست که قیمت خرید از 4 هزار تومانِ اعلام‌شده تغییر خواهد کرد یا خیر!

وی ادامه داد: در فروش گندم هم با قیمت‌های 665، 900 و 2700 تومان ما با بحث چند نرخی روبه‌رو بودیم که به نظر می‌رسد طی جلسات مکرری که دولت و مجلس برگزار خواهند کرد، با تمرکز بر موضوع «تک‌نرخی شدن گندم»، تدابیری در این زمینه خواهند اندیشید. امیدواریم در زمینه قیمت‌گذاری‌ها تصمیمات معقولی گرفته شود.

 

تامین گندم کیفی؛ مهمترین اولویت اداره غله تهران در سال 1400

ارشدی‌ در خصوص مهم‌ترین اقدامات اداره غله برای سال 1400 اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید گندم باکیفیت و نزدیک به استانداردهای جهانی، از مهم‌ترین اولویت‌های اداره غله می‌باشد، در سال آتی باید برای تأمین گندم خوب و باکیفیت تلاش‌های بیشتری صورت بگیرد.

از سوی دیگر، در جهت افزایش کمّی و کیفی نان واحدهای خبازی با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم تا در جهت ساماندهی واحدهای خبازی اقدامات لازم انجام شود و سعی ما ارتقای کیفی نان و ساختار فیزیکی واحدهای نانوایی است.

همچنین با توجه به اهمیت ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و نگهداری مناسب و اصولی آن مطابق با استانداردهای لازم، امیدوارم با حل این مسأله، گندم به‌خوبی نگهداری شود و سالم به بخش مصرفی کشور برسد.

 

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا