آردآردسازانداخلیشماره 56گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

کارخانجات آرد اردبیل با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

مدیرعامل آرد روشن اردبیل پاسخ می‌دهد

مهندس ملکی، مدیرعامل آرد روشن اردبیل و رئیس انجمن آردسازان این استان در گفتگو با خبرنگار نگاشته در خصوص مهمترین معضلات کارخانجات آرد اردبیل اظهار کرد: ارائه مجوز و تاسیس کارخانه آرد در دو سال اخیر همچون سنگی بزرگ مسیر تنفس کارخانجات قدیمی و با سابقه این استان را به شماره انداخته است چراکه کارخانه های آرد جدید متعهد به عدم دریافت سهمیه گندم از اداره غله شده بودند که پس از مدتی به بهانه افزایش جمعیت استان توانستند از اداره غله استان سهمیه 300 تنی گندم را دریافت کنند.

کاهش شیفت کاری کارخانجات با ممنوعیت فروش آرد خارج از استان

ملکی با بیان اینکه ممنوعیت فروش آرد به خارج از استان لطمه بزرگی را به درآمدزایی کارخانجات آرد اردبیل وارد کرده است، گفت: متاسفانه محدودسازی مشتریان آرد کارخانجات آرد و ورود تولیدکننده جدید به صنعت آسیابانی استان منجر به تعطیلی شیفت‌های کاری و تعدیل نیروی انسانی این واحدها شده است. برای مثال تا قبل از اعلام این ممنوعیت، کارخانجات آرد قادر بودند که 300 تا 500 تن آرد را به خارج از استان بفروشند و یا کارخانه‌ای که با 24 ساعته فعال بود در حال حاضر تنها 8 ساعت تولید دارد.

تعدیل نیروی کار؛ دغدغه مهم این روزهای آسیابانان

این فعال آسیابانی با بیان اینکه تعدیل نیرو و بیکاری کارگران یکی از دغدغه‌های مهم آردسازان است، گفت: تنها راهکار دولت برای رفع چالش‌ها و دغدغه‌های کارخانجات آرد، آزادسازی صنعت آسیابانی است و باید نرخ خرید و فروش گندم و آرد در کشور شفاف‌سازی گردد.

وی اذعان کرد که از استاندار محترم اردبیل خواستاریم تا با بازدید‌های دوره‌ای از تمام کارخانجات آرد استان، پای درددل مدیران و کارگران این واحدها بنشیند تا با رسیدگی به مشکلات، باری از دوش این جهادگران عرصه صنعت برداشته شود.

چرا حجم بسیاری از نیاز آرد کشور از سوی آردهای نشتی تهران تغذیه می‌شود؟

وی در ادامه با بیان اینکه سهمیه فراوان گندم 900 تومانی برای کارخانجات آرد استان تهران منجر به نشتی آرد از این استان به اردبیل شده است، گفت: متاسفانه در حال حاضر، نیاز آرد کل ایران از سوی تهران تغذیه می‌شود چراکه گندم 900 تومانی فراتر از نیاز مصرف این استان می‌باشد.

همچنین، این آردهای نشتی علاوه بر مصرف در واحدهای صنف و صنعت به دامداری‌های اردبیل نیز سرریز می‌شود چراکه قیمت 135 هزار تومانی هر کیسه آردهای نشتی در مقایسه با آرد جو و آرد ذرت برای دامداران بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. از سوی دیگر، خرید آرد صنف و صنعت برای کارخانجات کیک و بیسکویت از آردسازان اردبیل برای هر کیسه آرد حدود 180 هزار تومان آب می‌خورد و ترجیح آنان این است که آرد کیسه‌ای 135 هزار تومان قاچاق را خریداری کنند.

ملکی در خصوص وضعیت فروش محصولات صنف و صنعت در استان آذربایجان شرقی و غربی اظهار کرد: محصولات صنف و صنعت تبریز حرف اول را در ایران می‌زند و در حال حاضر، کارخانه‌های تبریز و ارومیه دو شیفته مشغول تولید هستند و مشکلی از بابت تامین آرد مورد نیاز خود ندارند. برای مثال مصرف آرد شرکت شیرین عسل مستقر در تبریز معادل کل مصرف آرد استان اردبیل می‌باشد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا