سرتیترشماره 57گندم دورومیارانه گندم

مقایسه نرخ گندم تولیدی کشور با قیمت گندم وارداتی، قیاسی اشتباه است!

مهندس ملک، مدیرعامل ماکارونی مانا

مقایسه نرخ گندم تولیدی کشور با قیمت گندم وارداتی، قیاسی اشتباه است! همچنین مشکل صنعت ماکارونی مدیریت نادرست بخش تولید گندم است. مدیریتی بدون تفکر اقتصادی و مقایسه‌ی غیراصولی بین بهای تمام‌شده گندم وارداتی با گندم داخلی موجب به خطا افتادن در تعیین نرخ‌ها شده است. در حالی که تورم کشور ما در سال جاری 40 درصد بوده، چرا باید  نرخ گندم با افزایش 60 درصدی مواجه شود؟!

بحث افزایش نرخ گندم از زبان مهندس احمد ملک مهمترین چالش پیش روی ماکارونی سازان است. مدیرعامل شرکت ماکارونی مانا در گفتگو با نگاشته به تشریح دلایل خود از چالش بوجود آمده کرده است.

مقایسه نرخ گندم تولیدی و وارداتی

وی در ابتدا با بیان اینکه افزایش قیمت گندم به دلیل مقایسه نادرست نرخ گندم داخلی و وارداتی بوده است، گفت: وقتی گندم از کشاورز روس قزاقستان 160 تا 170 دلار خریداری‌شده و در نهایت با احتساب هزینه حمل عدد تنی 280-250 دلار این محصول به دست مصرف کننده ایرانی رسیده است. چرا قیمت250 دلار اعلام و بر اساس آن، قیمت  گندم داخلی تعیین می‌شود!؟ درواقع نرخ‌گذاری غیراصولی بر پایه قیاسی غیرمنطقی صورت می‌گیرد.

موضوع نگران کننده گران شدن بی‌حساب کتاب مواد اولیه است. از این نظر می‌گویم بی حساب‌کتاب، زیرا عده‌ای می‌گوید دولت گندم وارداتی را 6500 تومان خرید می‌کند؛ این در حالی است در این 6500 تومان، هزینه کرایه بار و هزینه های جانبی لحاظ شده است. مقایسه این قیمت تمام‌شده با قیمت خریداری‌شده از گندم داخلی کاملاً اشتباه است به‌عنوان‌مثال زارع روسی گندم خود را 160 تا 170 دلار می‌فروشد؛ اگر دلار 25 هزارتومانی هم حساب کنیم، قیمت گندم کشاورز روسی 4200 تا 4500 تومان است؛ اما قیمت گندم وارداتی را 250 دلار اعلام می‌کنند و برای همین قیاس اشتباه، می‌خواهند به افزایش قیمت گندم داخلی اقدام کنند.

دولت عواقب افزایش بی رویه قیمت گندم و اختلاف گندم تولیدی و وارداتی را می داند؟!

این فعال صنعت ماکارونی ضمن هشدار به دولت از عواقب بی رویه افزایش نرخ گندم به ویژه در محصولات زیر مجموعه آن، گفت: مسأله فقط همین 60 درصد افزایش بهای گندم نیست. چراکه با این تعیین قیمت، بهای آرد تا 80 درصد افزایش خواهد داشت.60 درصدِ قیمت تمام‌شده ماکارونی متأثر از قیمت آرد است. در این میان، افزایش هزینه‌های سربار، کارتن، سلفون، دستمزد و حمل هم اضافه کنید که رقم سرسام‌آوری می‌شود. لذا دولت نباید تحت تأثیر مقایسه‌های اشتباه، به افزایش 60 درصدی مواد اولیه فکر کند، زیرا در صورت موافقت با این افزایش قیمت( بیش از 60%) ، ادامه تولید در صنعت ماکارونی با چالش های زیاد مواجه خواهیم شد.

به عبارتی این افزایش 60 درصدی قیمت یعنی منِ کارخانه‌دار باید نقدینگی خود را بیش از 60 درصد افزایش دهم و برای تأمین آن، چاره‌ای جز دریافت وام بانکی با سود 18 تا 20 درصد ندارم. با توجه با این هزینه‌ها و شرایط موجود، متحمل شدن این قسط‌های بانکی نیز اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.

اواخر سال 99 بدترین سال فروش ماکارونی در کشور …

مدیرعامل مانا یا بیان اینکه اواخر سال 99 از نظر فروش بدترین سال صنعتِ ماکارونی بوده است، یادآور شد: در ماه‌های پایانی سال (دی، بهمن و اسفند) که همیشه با فروش حداکثری روبه­رو بوده‌ایم، به دلیل پایین آمدن قدرت خرید مردم، امسال کاهش 20 درصدی داشته‌ایم. در صورت افزایش 60 درصدی قیمت گندم در سال آینده نیز با اُفت بیشتری در سطح فروش مواجه خواهیم بود جرا که تورم 60 درصدی واقعاً در توان مردم نیست. از سوی دیگر تحریم‌های بانکی واقعاً دست ما را برای توسعه کار بسته است و امیدوارم با توجه به تغییرات سیاسی پیش رو سال آینده مشکلات کمتر و شرایط مساعد شود.

از یک طرف بنیاد گندم کاران تلاش برای افزایش قیمت خرید گندم تضمینی از طرف دیگر بار سنگین یارانه های دولت

ملک در بخش پایانی با تاکید بر اینکه هم منافع کشاورز باید حفظ شود و هم دولت و مصرف کننده باید در تعیین و صرف بودجه کلان گندم مدیریت کند، خاطر نشان کرد: اگر دولت قیمت گندم را از گندم کاران گران خریداری نماید ، عواقب ناخوشایندی به دنبال دارد، ازجمله این‌که باید چند هزار میلیارد هزینه یارانه بیشتر آرد خبازی پرداخت کند. مسأله دیگر صنایع وابسته به گندم دچار رکود ناگهانی خواهند شد و برای تأمین منابع خود چاره‌ای جز افزایش قیمت محصول نخواهند داشت. ازآنجاکه قدرت خرید مردم روزبه‌روز کاهش می‌یابد، فروش صنعت ماکارونی نیز با اُفت زیادی مواجه خواهد بود و این تسلسل همچنان ادامه دارد و دود آن علاوه بر صنعت و مردم، به چشم خود دولت هم می‌رود.

هرچند در حال حاضر نیز مادرفروش مشکلات زیادی داریم. وقتی پاستا 50 درصد گران شد، فروش به‌طور چشمگیری کاهش یافت. حال تصور کنید قیمت‌ها تا 80 درصد افزایش داشته باشد، چه بر سر نرخ نهایی محصول و عرضه آن خواهد آمد. گران شدن گندم بیش از نرخ تورم  یارانه‌های بالایی در تامین گندم خبازی  به دولت تحمیل می‌کند و همچنین صنعت آرد و ماکارونی از این مسأله، ضربه سنگینی خواهد خورد.

سال 1400، میزبان 12 میلیون تن گندم خواهد بود

مدیرعامل ماکارونی مانا با تاکید بر اینکه گندم در سال گذشته از کشاورز با قیمت 2500 تومان خریداری شد و اگر این قیمت برای کشاورز مقرون‌به‌صرفه نبود، بیش از 10 میلیون تُن گندم تولید نمی‌کرد نه  و به کاشت محصول دیگری فکر می‌کرد، اذعان کرد: گندم با قیمت هر کیلو40000 ریال  برای سال آینده هم این نوید را می‌توان داد که اگر بارندگی‌ها به میزان سال گذشته  باشد، تولید گندم به بیش از 12  میلیون تُن خواهد رسید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا