آردداخلیشماره 63گفتگو با مسئولین دولتگندم

مبارزه با تولیدات زیرپله‌ای صنعت ماشین‌سازی با اهرم مالکیت فکری

در گفت‌وگو با رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت

مبارزه با تولیدات زیرپله‌ای صنعت ماشین‌سازی با اهرم مالکیت فکری/ فعالیت برخی واسطه‌ها و دلالان فروش محصولات تولید شده در چین و ترکیه، یکی از معضلات اصلی ماشین‌سازان ساخت داخل است؛ چراکه این دلالان با داشتن رابطه با کارشناسان مربوطه در بانک‌ها و ادارات مربوط، با دادن وعده‌هایی همچون ثبت سفارش و اخذ مجوز واردات، اخذ معافیت از پرداخت سود و عوارض گمرکی، مشتریان را به خرید از خارج سوق می‌دهند. به همین بهانه، نگاشته در این شماره میزبان دکتر هادوی، رئیس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صمت شده است تا پاسخ این وزارتخانه درباره این مشکل و مواردی همچون معافیت‌های مالیاتی را بشنود.

 

مبارزه با تولیدات زیرپله‌ای صنعت ماشین‌سازی با اهرم مالکیت فکری

 

هادوی درباره اجرای مالکیت معنوی و قانونی کپی رایت در صنعت ماشین‌سازی و تجهیزات کشور گفت: جدی نگرفتن بحث مالکیت صنعتی یکی از موضوعات مهمی است که مانع از ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی برای ارتقای کیفیت و نوآوری شده است. لذا وزارت صمت با گنجاندن موضوع مالکیت صنعتی در سند سیاستی توسعه صنعت ماشین سازی و تجهیزات که در خردادماه امسال به تصویب رسید، به دنبال این است که مالکیت صنعتی را در سطح ملی و نه به عنوان مالکیت صنعتی بین‌المللی اجرا کند. این بدین معناست که تولیدکنندگان داخلی بتوانند بر دانش و فناوری ابداعی، خلاقانه و نوآور خود مالکیت داشته باشند.

در حال حاضر نیز وزارت صمت از طریق مذاکره با نهادهای مختلف درصدد است تا سازوکار مشخصی را برای مالکیت فکری تا پایان امسال اعمال کند؛ چراکه ساماندهی تولیدکنندگان و ارتقای کیفیت و نوآوری در گرو اجرای مالکیت فکری است.

 

 

گول وعده‌های پوچ دلالان برای ثبت سفارش ماشین‌آلات خارجی را نخورید!

به گفته هادوی، ثبت سفارش ماشین‌آلات و استفاده از معافیت یا به صورت قانونی است و یا این­که تنها وعده­ای پوچ است. لذا وزارت صمت از طریق ارتباط با تشکل‌هایی همچون انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، ماشین‌سازان صنایع غذایی، قالب‌سازان و … سازوکار و روش‌های ثبت سفارش قانونی را برای واحدهای تولیدی توضیح داده است. لذا واحدهای تولیدی لازم است  در نظر داشته باشند که ثبت سفارش کالا، پیچیدگی خاصی ندارد و بصورت مستقیم می‌توانند سفارشات خود را ثبت کنند. همچنین وعده‌های دلالان همچون اخذ معافیت از پرداخت سود و عوارض گمرکی، اخذ وام ارزی از صندوق توسعه ملی و…برای واردات ماشین‌آلات از کشورهای دیگر بجز مسیر قانونی، را نباید پذیرفت و زیربار خسارت رفت.

 

آیا پرداخت حق گمرکی برای واردات قطعات منجر به تضعیف ماشین‌سازان می‌شود؟/ مالکیت فکری

 

هادوی در بخش دیگر گفت‌وگو درباره مخالفت ماشین‌سازان داخل با صدور معافیت گمرکی برای ماشین‌آلات خط تولید کارخانه­هایی مانند آردسازی که صددرصد ساخت داخل هستند، گفت: طبق دستورالعمل و شیوه نامه‌ها، معافیت گمرکی تنها مربوط به آن دسته از ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید است که تولید داخل ندارد. بنابراین همان‌گونه که یک ماشین‌ساز برای واردات قطعات باید حقوق ورودی پرداخت کند؛ واردکنندگان ماشین‌آلاتی که تولید داخل دارد، باید حقوق ورودی را بپردازند و مشمول معافیت نخواهند شد و لذا منجر به تضعیف ماشین‌سازان داخلی نخواهد شد.

وزارت صمت از طریق همکاری مستقیم با تشکل‌ها از نظرات آنان برای اعمال معافیت در بخش‌های مختلف بهره می‌گیرد

هادوی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از بحث‌های مهم و کلیدی در وزارت صمت، توسعه ساخت داخل و ارتقای کیفیت آن است. البته مقوله کیفیت، تنها به مرغوبیت کالا محدود نمی‌شود و شاخص‌هایی همچون قیمت و خدمات پس از فروش در این مقوله دخیل هستند. بنابراین از تولیدکنندگان داخلی انتظار داریم که بر ارتقای کیفیت محصولات خود به صورت جدی تمرکز داشته باشند.

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا