داخلیشماره65گفتگوی ویژهگندم

سرنوشت بازار روغن نباتی پس از حذف دومینوی سلاطین ارز 4200 تومانی

دبیر انجمن روغن نباتی پاسخ می‌دهد

روغن نباتی یکی از محصولاتی است که به واسطه تخصیص ارز 4200 تومانی در سال گذشته با مشکلات و چالش‌های بسیاری رو به رو گردیده و با وجود استفاده از ارز دولتی، شاهد گرانی و کمبود این کالا در قفسه فروشگاه‌ها بودیم. نشتی بازار روغن از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ مرهم درد این صنعت چیست؟ چه میزان از ارز 4200 تومانی برای روغن سر سفره مردم رفته است؟

امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن روغن نباتی در گفت‌وگو با نگاشته به این سوالات پاسخ می‌دهد.

 

به گفته بیرشک روغن تنها کالایی است که در هدف‌گذاری ارز 4200 تومانی برای آن، به بیش از 90 درصد آن جامه عمل پوشانده شده و محصول به دست مردم رسیده است چراکه روغن در سراسر کشور با قیمت مصوب تهیه می‌شود.

مصیبت‌های ارز 4200 تومانی برای بازار روغن نباتی کشور

وی در خصوص مصیبت‌های ارز 4200 تومانی برای صنعت روغن نباتی گفت: زمان بر بودن فرآیند تخصیص و انتقال ارز دولتی و هزینه‌های ناشی از آن، واردکنندگان را دچار مشکل کرده است و واردکننده در اکثر مواقع برای تحویل سفارش خود دچار نگرانی و سردرگمی می‌باشد.

بیش از 85 درصد ماده اولیه صنعت روغن، وارداتی است

 

بیرشک در خصوص تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر قیمت روغن گفت: بازار روغن کشور کاملا وابسته به واردات است و بیش از 85 درصد ماده اولیه این صنعت، از طریق واردات روغن خام یا استحصال روغن از دانه های روغنی وارداتی تامین می شود. لذا در حال حاضر، نمی‌توان درباره میزان افزایش قیمت روغن پس از حذف ارز 4200 تومانی نظر قطعی داد. چراکه هنوز مشخص نشده است با آزادسازی نرخ ارز، واردکنندگان باید با دلار چه قیمتی واردات خود را انجام دهند.

بیرشک ادامه داد: حذف ارز 4200 تومانی تاثیر مستقیمی بر قیمت روغن خواهد داشت اما خوشبختانه با حذف این ارز علاوه بر نظم بیشتر بازار، می‌توانیم شاهد مصرف هدفمند روغن در کشور باشیم.

 

مشکلات صنعت روغن نباتی کشور از کجا آب می‌خورد؟

 

دبیر انجمن روغن نباتی با اشاره به اینکه بحث تامین ارز روغن خام، مهم‌ترین چالش این صنعت است، گفت: متاسفانه در حال حاضر، بالغ بر 260 هزار تن انواع روغن خام به دلیل عدم تخصیص ارز در بنادر کشور رسوب کرده است. در حالی که بخش خصوصی بر اساس درخواست مسئولان دولتی اقدام به واردات روغن خام کرده‌است و این محموله‌های وارداتی از فرودین‌ماه تاکنون در بنادر کشور دپو شده است.

از سوی دیگر، عدم ثبات قیمت لوازم بسته بندی داخلی مثل ورق حلبی، بیش از پیش عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده است چراکه قیمت این مواد هفته به هفته در بورس با رشد رو به رو می‌باشد که این موضوع، قیمت تمام شده محصولات روغن نباتی را تحت شعاع قرار می‌دهد و تولیدکنندگان در برخی مواقع، محصولات خود را با زیان می‌فروشند.

 

ارز 4200 تومانی؛ متهم اصلی کلاف سردرگم بازار روغن

بیرشک اظهار کرد: 90 درصد مشکلات این صنعت ریشه در تخصیص ارز 4200 تومانی برای واحدهای تولیدی و واردکنندگان روغن خام دارد که در صورت حذف آن و شکل‌گیری بازار آزاد، وضعیت عرضه و تقاضا قادر به کنترل قیمت و نیاز بازار خواهد بود.

 

.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا