آردداخلیشماره 69غلاتگفتگوگندمگوناگون

ردپای پول‌های کثیف صنعت نان در مستند «نان بی‌جان»

گفت‌وگو نگاشته با پردل، مستندساز

مستند “نان بی‌جان” کاری از رضا پردل، مستندساز جوان کشورمان است که از شبکه مستند پخش گردید و از ابعاد پنهان و جالب صنعت نان کشور پرده‌برداری کرد. نگاشته برای اطلاع از سختی‌ها و موانع ساخت مستند درباره موضوع نان با کارگردان این مستند به گفت‌وگو پرداخته است.

به گفته پردل، ساخت مستند در ایران نسبت به ژانر داستانی با مشکلات متعددی رو به رو است و متاسفانه در تلویزیون، میان آثار داستانی و مستند از نظر بودجه تفاوت بسیاری وجود دارد. این در حالی است که در اروپا، نتفلیکس به یک اندازه بر روی ژانرهای مستند و داستان سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین متاسفانه علی‌رغم اهمیت و تاثیرگذاری ژانر مستند، در ایران آن طور که باید به این مقوله توجه و اهمیت داده نمی‌شود.

این مستندساز جوان از زوایای پنهان صنعت نان می‌گوید و معتقد است که وضعیت نان کشور بسیار بغرنج و حساس است و پول‌های کلانی در آن رد و بدل می‌شود. در حالی که کیفیت نان در دسترس مردم روز به روز پایین می‌آید./مستند نان بی‌جان

چرا مردم نسبت به کیفیت نان معترض نیستند؟

از سوی دیگر در حال حاضر، مردم و رسانه‌ها نسبت به غالب مشکلات جامعه دغدغه‌مند و معترض هستند، اما تاکنون هیچ‌گاه نسبت به کیفیت و سلامت نان اعتراضی نداشتند چراکه نان در ایران کالایی ارزان می‌باشد و همین موضوع  به نا به سامانی صنعت نان در کشور دامن زده است.

پردل معتقد است که مردم در صورت آگاهی از وضعیت پخت و کیفیت نان و یارانه کلان صرف شده برای آن به طور حتم نسبت به وضعیت موجود مطالبه‌گر خواهند شد چراکه پول خارج شده از خزانه دولت به اسم تغذیه و سلامت مردم تنها صرف تولید نان بی‌کیفیت می‌گردد.

وی در ادامه در خصوص چالش‌های ساخت مستند در حوزه نان گفت: با توجه به حساسیت مقوله‌ نان، این برداشت وجود دارد که مسئولان کشور نسبت به ساخت آثار مستند درباره نان جبهه و سختگیری داشته باشند، اما خوشبختانه ساخت این مستند با استقبال مدیر شبکه مستند مواجه گردید که این موضوع تعجب فعالان این صنعت را نیز برانگیخت.

مقصر اصلی اسراف نان در کشور کیست؟

پردل ادامه داد: از ابتدا، قرار بود که این مستند به موضوع اسراف نان و معرفی راهکار به مردم برای کاهش اسراف بپردازد که طبق پژوهش‌های صورت گرفته مشخص گردید که شهروندان، مقصر ضایعات نان در کشور نیستند و سهم اندکی را در این موضوع دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت و تابو دولت درباره موضوع نان، لازم است که رسانه در ژانرهای مختلف همچون مستند به اطلاع‌رسانی درباره تمام زوایای این موضوع بپردازد تا علاوه بر آگاهی مردم از وضعیت سلامت نان تولیدی، منابع یارانه‌ای دولت مختص به نان به صورت صحیح و هدفمند صرف گردد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا