آردداخلیشماره 62گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

حجم خرید تضمینی گندم استان تهران نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش یافت

مهندس ارشدی، مدیر اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران در ابتدای سخن خود درباره برنامه‌ریزی های انجام شده برای فصل خرید گندم سال جاری، اظهار کرد: برنامه خرید تضمینی گندم در استان تهران به طور معمول  اواسط مردادماه آغاز می شود اما به دلیل خشک­سالی ها و پراکندگی بارندگی در ابتدای سال 1400، فصل خرید استان تهران از ابتدای خردادماه آغاز شد. براین اساس، 11 مرکز خرید گندم در سراسر استان با توجه به شرایط خاص منطقه ای این استان دایر و امکانات لازم فراهم شده است.

 

 

 

کاهش 32 هزار تن خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته

ارشدی در ادامه سخنان خود گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان تهران حجم 132 هزار تن گندم خریداری شده در فصل خرید کنونی را پیش بینی کرد؛ اما متأسفانه با وجود شرایط جوی نامناسب و خشک­سالی های حاکم، این رقم به 100 هزار تن گندم کاهش یافت که این رقم شامل 94 هزار تن خرید مستقیم از کشاورزان از سوی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران و 4 هزار تن خرید کارخانه­های آردسازی و ثبت آن در سامانه سیفا بوده است. در مجموع می توان گفت؛ حجم خرید گندم نسبت به سال گذشته با  21 درصد کاهش همراه بوده است.

وی درباره برنامه های جبران کسری نیاز گندم استان تهران، خاطرنشان کرد: در این میان، کسری نیاز گندم با توجه به کاهش حجم خرید تضمینی نه تنها در تهران بلکه عاید اغلب استان های کشور شده است که شرکت بازرگانی دولتی ایران در جهت تأمین نیاز کشور و رفع کسری، به واردات گندم اقدام کرده است و هم اکنون نیز کشتی های حامل گندم در بنادر ایران در حال پهلوگیری و ذخیره‌سازی در سیلوهای بندری هستند؛ لذا جای نگرانی نیست.

حجم ذخیره سازی برنج برای تأمین نیاز استان تهران در شرایط مطلوبی است

مدیر اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران درباره ذخیره سازی کالاهای اساسی ازجمله برنج مورد نیاز استان تهران، یادآور شد: بر اساس مصوبات کارگروه تنظیم بازار کشور و ابلاغ آن به شرکت بازرگانی دولتی ایران که متولی تأمین کالای اساسی کشور است، در استان تهران دو مجتمع مدرس و امین زاده ذخیره سازی برنج مورد نیاز استان را به عهده دارد و برای تأمین نیاز استان، حجم ذخیره سازی مطلوبی  دارد که حواله ها با دستور سازمان صمت  بین مردم جامعه توزیع می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که  برنامه وارات گندم برای تأمین کسری موجود تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: مصرف  گندم ایران وابسته به تولید و نیاز کشور است. هم اکنون دو سوم گندم داخلی از طریق کشت دیمی تولید می شود که وابسته به حجم بارندگی سالانه است. در شرایط ایده آل با وجود بارندگی کافی، اغلب تولید و مصرف در شرایط برابری قرار دارد. در این میان، تأمین کسری موجود تنها با واردات امکان پذیر است. از سویی کسری گندم موجود تنها وابسته به حجم بارندگی سالانه نیست بلکه متأثر از پایین بودن قیمت نهاده های دامی، بالا بودن قیمت نهاده های کشاورزی و راضی نبودن  کشاورزان نسبت به نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم است. تأمین کسری موجود از طریق واردات گندم خارجی تا فصل خرید تضمینی آینده تداوم خواهد داشت.

تامین گندم صنف و صنعت در استان تهران / خرید تضمینی گندم

 

مدیر اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران همچنین  درباره تأمین گندم صنف و صنعت، خاطرنشان کرد: تا سال گذشته گندم های تخصیصی به صنف و صنعت معادل قیمت تمام شده آن بود؛ برای مثال در سال گذشته، گندم 2500 تومانی دولت با احتساب هزینه های طبیعی معادل 2700 تومان به صنف و صنعت اعطا می شد اما در سال جاری قیمت خرید گندم از سوی دولت معادل 5 هزار تومان قیمت گذاری شد؛ ولی با همان قیمت 2700 تومان در اختیار صنعت قرار گرفت. از این رو، این اختلاف قیمت خود به عنوان یارانه سوم قرار گرفت و در نتیجه میزان تقاضای این نوع گندم نسبت به سال گذشته افزایش یافت. هم اکنون با توجه به نیاز مصارف صنعت، این نوع گندم در حال توزیع بین تولیدکنندگان استان است.

 

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا