آردآردسازانداخلیشماره 60گفتگوگفتگو با بخش خصوصی

افزایش قیمت آرد و نان و کاهش فاصله نرخ‌گذاری گندم را از دولت جدید خواستاریم

مدیرعامل شرکت آرد خوشه فارس:

افزایش قیمت آرد و نان و کاهش فاصله نرخ‌گذاری گندم را از دولت جدید خواستاریم/ با آزادسازی در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد، شاهد یکسان‌سازی قیمت‌ها، تولید آرد باکیفیت کارخانه‌ها و کاهش دلالان بودیم اما از آن زمان تاکنون به‌منظور حمایت از کشاورزان و پایین نگه‌داشتن قیمت نان با هدف حمایت از اقشار ضعیف، سامانه‌ای ایجادشده است که کشاورز رغبت به کشت و نانوا توان تأمین هزینه تولید را ندارد و کارخانه‌های آرد نیز متضرر شده‌اند و به جای محور تولید وارد محور دادوستد شده‌ایم.

مهرزاد جمشیدی، مدیرعامل شرکت آرد خوشه فارس ضمن بیان مطالب بالا در گفت­وگو با خبرنگار نگاشته گفت: دولت باید وارد مرحله یکسان‌سازی نرخ‌ها و ارائه یارانه مستقیم به مصرف‌کننده نهایی شود؛ چراکه حدود 50 هزار میلیارد به آرد، نان و گندم یارانه اختصاص داده است که اگر بخشی از آن را به مردم ارائه کند؛ تولیدکننده بر اساس نیاز بازار تولید و مصرف‌کننده بر اساس نیاز خود خرید می‌کند.

 

ارائه یارانه با افزایش قیمت گندم و ثابت نگه‌داشتن نرخ آرد، کار اشتباهی است

جمشیدی با بیان این­که طی این سال‌ها با توجه به افزایش نرخ گندم از 1800 تومان تا حدود 6 هزار تومان و تغییر نکردن قیمت آرد یارانه‌ای یک و دو، بازار دلالان رونق گرفته است، گفت: از دولت جدید می‌خواهیم که قیمت نان و آرد یارانه‌ای را افزایش دهد و فاصله قیمت خرید گندم و فروش آن را کاهش دهد، چراکه افزایش هزار تومان قیمت خرید تضمینی گندم چندان تأثیری در کار کشاورز ندارد اما فاصله قیمت‌ها و زمینه ایجاد دلالی را افزایش می‌دهد. درواقع دولت به جای افزایش نرخ خرید تضمینی باید یارانه مردم را که سال­ها ثابت مانده است، افزایش دهد.

بازخوانی مشکلات نرخ گذاری گندم

به گفته وی، یکی دیگر از مشکلات نرخ‌گذاری گندم این است که اعلام نرخ جدید گندم در پایان سال به انبار کردن بخشی از گندم برای فروش با نرخ جدید منجر می‌شود. در واقع سال گذشته در مقطع مشابه گندم با نرخ 2400 از کشاورزان خریداری می‌شد که تا پایان سال این عدد به 5500 تومان رسید و کشاورزانی که گندم خود را در ابتدای فصل برداشت به فروش رساندند، ضرر کردند لذا امسال نیز کشاورزان بخشی از گندم خود را ذخیره می‌کنند تا هنگامی­که دولت جدید نرخ گندم 1401 را اعلام کرد، به فروش برسانند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا