بین‌المللیشماره 43غلات

ساز و کار مالی جدید برای مبادله کالاهای بشردوستانه در راه است

سفیر سوئیس در تهران مطرح کرد؛

 ساز و کار مالی جدید برای مبادله کالاهای بشردوستانه در راه است/ سفیر سوئیس ضمن سخنرانی در کنفرانس iranGrain از تلاش دولت سوئیس برای ایجاد یک کانال مالی میان این دو کشور برای مبادله کالاهای بشردوستانه در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات غذایی خبر داد.

 ساز و کار مالی جدید برای مبادله کالاهای بشردوستانه در راه است

مارکوس لایتنر، سفیر سوئیس در ابتدای سخنان خود، بیان داشت: این کانال مالی قرار نیست رقیب یا جایگزینی برای اینستکس باشد و در صورت راه‌اندازی، متفاوت از ساز و کار مالی اینستکس عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه هنوز تاریخ مشخصی برای اجرایی شدن این کانال مالی، تعیین نشده‌است، گفت: این ساز و کار و کانال مالی، اختراع و ابداع تازه‌ای نیست و در دوره قبلی تحریم‌ها علیه ایران نیز مشابه آن وجود داشته و در زمینه تسهیل شرایط نقل و انتقالات پولی برای تبادل کالاهای بشردوستانه به ایران فعال بوده و در حال حاضر دولت سوئیس در حال بررسی کارشناسی اجرای آن است.

تامین 15 درصد واردات محصولات کشاورزی و غذایی ایران از سوئیس در سال 97

لایتنر با تاکید بر برخی آمار مربوط به مراودات تجاری ایران و سوئیس در بخش کشاورزی، خاطر نشان کرد: بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی ایران، طی سال گذشته نزدیک به 15 درصد کل واردات محصولات کشاورزی و غذایی ایران از سوئیس تامین شده‌است.

وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی و غذایی، در سوئیس کشت نمی‌شود و صنایع پیشرفته شرکت‌های سوئیسی در تولید و فرآوری محصولات این بخش، جزو برترین‌ها در جهان هستند، افزود: از هر دو هندوانه که در ایران کاشته و مصرف می‌شود، واریته یک هندوانه از سوئیس آمده است. هم‌چنین بذر 90 درصد هویج کشت شده در مزارع ایران، در سوئیس تولید شده است. علاوه بر این از هر هشت نوزاد ایرانی، یک نوزاد مصرف‌کننده محصولات دارویی و غذایی ساخت سوئیس است.

سفیر سوئیس از برگزاری کنفرانس ایران‌گرین در تهران به عنوان گامی رو به جلو برای توسعه همکاری شرکت‌های ایرانی و سوئیسی در حوزه تجارت غلات یاد کرد.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا