داخلیسیلوسیلوسازانشماره 47غلاتگفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

کارخانه PTSILO در ترکیه، پنجره ای برای تصاحب بازار سیلو کشورهای همسایه

نگاهی به مزیت های سرمایه گذاری خارجی درگفتگو با دکتر حافظ شورچی، مدیرعامل شرکت پارس ترک سیلو

کارخانه PTSILO در ترکیه، پنجره ای برای تصاحب بازار سیلو کشورهای همسایه/ یکی از ویژگی های مهم اقتصاد جهانی نقش جریان های سرمایه گذاری مستقیم خارجی در رشد تولید ناخالص ملی، اشتغال، انتقال تکنولوژی و بهره وری و ادغام در زنجیره ارزش جهانی میباشد. کشورهای در حال توسعه همواره در تلاش هستند تا سرمایه های خارجی را جهت سرمایه گذاری در کشور خود با ارائه تسهیلات و امکانات جذب نمایند. در واقع نرخ جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی یکی از شاخص های اصلی موثر در توسعه و رشد اقتصادی کشورهاست.

کارخانه PTSILO در ترکیه، پنجره ای برای تصاحب بازار سیلو کشورهای همسایه

 

از دیدگاه سرمایه گذار، ریسک سیاسی و بی ثباتی های اقتصادی دو مانع اصلی سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه محسوب میشوند. متاسفانه پس از خروج امریکا از برجام و تشدید تحریم های ظالمانه امریکا در سال های 2018 و 2019 براساس آمارهای نهادهای رسمی کشور، میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران کاهش چشمگیری داشته است. در حالی که در سال 2016 ایران یکی از پنج کشور برتر منطقه خاورمیانه از نظر ورود سرمایه مستقیم خارجی بوده است.

 

با اینحال بانک جهانی نسبت به چشم انداز اقتصادی ایران در سال های آتی خوشبین است که در صورت اجرای طرح های اصلاحاتی زیر ساختی و گسترش روابط خارجی با کشورهای دوست و همسایه میتواند سرمایه های بیشتری را جذب نماید. یکی از مشکلات اساسی در عدم توانمندی جذب سرمایه های مستقیم خارجی در ایران عدم ثبات اقتصاد کلان میباشد که موجب ریسک بالا برای سرمایه گذار میگردد. البته مبرهن است که بخشی از این عدم ثبات اقتصادی بخاطر تحریم های امریکا میباشد و بخش دیگری نیز مربوط به فضای کسب و کار است. بطوریکه براساس رتبه بندی بانک جهانی رتبه ایران در رتبه بندی جهانی از نظر فضای کسب و کار در سال 2018 و 2019 رتبه 128 در بین کشورهای دنیا میباشد که رتبه بسیار پایینی بوده و نشان سختی کار برای شروع به فعالیت اقتصادی در کشور میباشد.

 

دشواری تامین مالی از بانک ها که در زمره نامناسب ترین مولفه های کسب و کار در ایران قرار دارد

مشکلاتی اعم از دشواری تامین مالی از بانک ها که در زمره نامناسب ترین مولفه های کسب و کار در ایران قرار دارد و غیرقابل پیشبینی بودن تغییرات قیمتی مواد اولیه و بی ثباتی سیاست ها و مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کار و موانع اداری در فرایندهای صدور مجوز در دستگاه های اجرایی نیز از اهم موانع جذب سرمایه گذاری و تولید در کشور شده است. بطوریکه برخی از سرمایه گذاران داخلی توان رفع و رجوع مشکلات سرمایه گذاری را در داخل کشور از دست داده و بالاجبار به کشورهای دیگر که برای سرمایه گذاری شرایط سهل و آسانتری فراهم نموده اند، عزیمت میکنند.

 

متاسفانه پروسه دریافت مجوز و تامین منابع لازم جهت راه اندازی یک بنگاه اقتصادی در ایران سیری طولانی دارد در حالی که سهولت راه اندازی کسب و کار در سایر کشورها و حمایت دولتمردان از سرمایه گذاران منجر به جذب فعالان به سرمایه گذاری در این کشورها شده است.

در این شرایط شرکت پارس ترک سیلو به دلیل فعالیت گسترده و منطبق با تکنولوژی روز؛ در راستای حفظ بازار خود در کشورهای همسایه، اقدام به راه اندازی واحدی در کشور ترکیه کرده است چراکه برخی تحریم های داخلی و سیاست گذاری های دولت مانع از فعالیت گسترده در داخل کشور می شود. با این اوصاف همچنان سعی داریم با فراهم شدن امکان صادرات در ایران به گسترش فعالیت خود در داخل بپردازیم.

 

مجموعه ایران و ترکیه مکمل یکدیگر هستند

لازم به ذکر است که مجموعه ایران و ترکیه مکمل یکدیگر هستند و حدود 50 درصد نیازهای کارخانه ترکیه در ایران تامین می شود. در واقع به منظور مقابله با مشکلات داخلی و تحریم ها برای رشد و گسترش فعالیت واحد داخلی این کارخانه در ترکیه راه اندازی شد.

 

یافته های جدید و تکنولوژی روز در تولیدات این شرکت نقش مهمی دارند و تاکنون موفق به تامین نیاز مشتریان از کشورهای آذربایجان، قزاقستان، ترکیه، هندوستان و کشورهای آفریقایی شده ایم.

کارخانه PTSILO در ترکیه، پنجره ای برای تصاحب بازار سیلو کشورهای همسایه

در پایان شایان ذکر است که علی رغم شرایط ویژه با گسترس ویروس کرونا، موفق شده ایم کسب و کار خود را حفظ کرده و پاسخگوی نیاز مشتریان و بازار باشیم و با رعایت پروتکل های ستاد مبارزه با کرونا همچنان با ظرفیت قبلی فعالیت خود را ادامه می دهیم.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا