87

پرداخت بیمه گندم به سیلوداران، هزینه‌ای که دولت از آن شانه خالی می‌کند

بیمه کردن گندم امانی نزد سیلوهای بخش خصوصی یکی از وظایف مهم دولت است چراکه دولت صاحب گندم است و سیلوداران به‌عنوان پیمانکار وظیفه‌ای در قبال بیمه کردن گندم ندارند.

 

متاسفانه با وجود طرح این موضوع در سال‌های متمادی و تاکید سازمان حمایت مبنی بر اینکه گندم امانی نزد سیلوها توسط کارفرما باید بیمه شود این موضوع تا سال 1401 مورد غفلت واقع شد تا اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران سال گذشته بیمه گندم را مصوب و به استان‌ها ابلاغ کرد. اما با توجه به دیر اعلام کردن این مصوبه توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران، سیلوداران نتوانستند تمام آیتم‌های مدنظر GTC برای پوشش‌های بیمه‌ای را رعایت کنند و این موضوع سبب شد تا این لحظه بیمه سال گذشته به سیلودارها پرداخت نگردد.

پرداخت به سیلوداران

در سال 1402 نیز در همان ابتدای سال این مصوبه در سامانه وجود داشت که مبلغ بیمه به همراه دستمزد ذخیره‌سازی به سیلوها پرداخت شود اما تا به امروز هیچ عددی به سیلوداران پرداخت نشده است./ بیمه گندم

فارغ از مشکلات پرداخت بیمه به سیلوداران، شرکت بازرگانی دولتی ایران امسال طی نامه‌ای به سیلوداران اعلام کرد که امسال افزایش نرخ بابت مدیریت خرید اعمال نمی‌شود چراکه سیلوها امسال گندم بیشتری ذخیره کردند.

جای تامل دارد در چند سال گذشته که سیلوها خالی بودند و تنها 4 ماه از سال سیلوهای خصوصی پر میشد؛ آیا امتیازی را برای سیلودارها در نظر گرفتید، آیا دست سیلودارها را در آن شرایط سخت گرفتید؟!

دریافتی تعاونی روستایی

نکته جالب دیگر این است که تعاونی روستایی سال گذشته بابت مباشرت خرید هر کیلو گندم 83 تومان دریافت می‌کرد اما امسال بابت هر کیلو گندم 150 تومان منتفع می‌شود و سیلوداری که دارای امکانات و تخصص لازم برای مدیریت خرید است به ازای هر کیلو گندم تنها 30 تومان دریافت می‌کند.

در حال حاضر متاسفانه به دلیل تبعیض‌های موجود میان سیلوهای تعاونی روستایی و سیلوهای خصوصی، عرصه بر سیلوداران بخش خصوصی تنگ شده است و دخل و خرج آنان با هم هماهنگ نیست. لذا اگر تغییرات مثبتی در وضعیت سیلوداران رخ ندهد، آن‌ها مجبور هستند تا شکایت خود را از طریق دیوان محاسبات و مواجع بالاتر دنبال کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا