آردسازانداخلیشماره 38غلاتگفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

علت انباشت سبوس در تابستان و راهکار خروج از آن چیست؟

مدیرعامل شرکت آرد روشن یزد پاسخ می دهد:

باتوجه به تصویب فروش صددرصدی سبوس در سامانه زیر نظر دولت، کارخانجات بزرگ که تولید آرد بالایی دارند با مشکل انباشت سبوس در فصل گرمای سال و محدودیت فضا برای نگهداری آن مواجه شده اند که این امر می تواند به محصول سبوس آسیب زیادی وارد کند. در واقع تا هنگام به فروش رساندن و تحویل سبوس به مشتری، این محصول مدت قابل توجهی باید در کارخانه نگهداری شود اما از آنجاییکه کارخانجات آرد سیلوهای جداگانه برای این منظور ندارند لذا انباشت آنها منجر به جذب آلودگی ها و فساد آن می شود.

دکتر علی نعمت بخش، مدیرعامل شرکت آرد روشن یزد در گفتگو با خبرنگار نگاشته در خصوص انباشت سبوس بیان کرد: علت تاخیر مشتریان در تحویل سبوس از کارخانجات و انباشت آن، به دلیل افزایش سبوس در بازار است چراکه در گذشته 50 درصد این محصول توسط کارخانجات آرد به صورت آزاد در بازار به فروش می رسید اما باتوجه به اینکه در حال حاضر 100 درصد سبوس از طریق سامانه به دامداری ها فروخته می شود و علاوه بر این به دلیل وجود علوفه در فصل تابستان برای دام، لذا حجم زیادی از سبوس انباشت شده است و کارخانجات آرد نیز از نظر قانونی امکان فروش آن را آزادانه به سایر خریداران ندارند.

لزوم تعیین محدوده زمانی مشخص برای تحویل سبوس توسط خریداران برای جلوگیری از انباشت سبوس

وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای رفع مشکلات ناشی از فروش 100 درصدی سبوس در سامانه و انباشت سبوس، پیشنهاد ما این است که دولت شرایطی را فراهم کند که طی آن صاحب حواله مدت زمان مشخصی (به عنوان مثال 10 روز) فرصت داشته باشد تا سبوس خریداری شده را از کارخانجات تحویل بگیرد و در غیر این صورت کارخانه ها مجاز باشند که خودشان آن بخش از محصول را به صورت آزاد در بازار به فروش برسانند. تا دیگر شاهد انباشت سبوس در تابستان نباشیم.

مدیرعامل شرکت آرد روشن یزد در خصوص آزادسازی آرد صنف و صنعت گفت: به دنبال این موضوع کارخانجات آرد دیگر با مشکل بی کیفیتی گندم هایی که دولت حواله آن را صادر می کرد، مواجه نیستند چراکه در حال حاضر آزادانه با انتخاب خود گندم مورد نیاز بخش صنف و صنعت را تهیه و آرد استحصالی آن را در سامانه به فروش می رسانند. اگرچه این امر منجر به ایجاد شرایط بهتری برای کارخانجاتی که در زمینه صنف و صنعت فعالیت دارند، شده است اما باید توجه داشت که کارخانه ها توان چنین سرمایه گذاری های هنگفتی را برای خرید گندم ندارند لذا اگر شرایطی فراهم شود که در آن کارخانجات بتوانند گندم را به صورت امانی از کشاورزان تهیه کنند و دولت وجوه آنها را پرداخت و به صورت اقساطی از ما دریافت کند؛ کارخانجات فعالیت بهتری خواهند داشت.

کیفیت گندم استان یزد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است

نعمت بخش با اشاره به اینکه حجم تولیدی گندم استان یزد حدود 20 هزار تن در سال است و کیفیت گندم امسال نیز نسبت به سال گذشته بهتر بوده است، گفت: شرکت آرد روشن یزد دارای تناژ تولید روزانه هزارتن با جدیدترین خطوط تولید بولر سوییس و آلاپالا است که تمام امکانات لازم باتوجه به حجم بالای تولید را تامین کرده است و دارای سیلوی آرد و گندم نیز می باشد. باتوجه به کیفیت مناسب محصول تولیدی این شرکت، آرد روشن یزد به سایر استان ها همچون تهران، اصفهان، سیرجان، کرمان و بندرعباس نیز ارسال می شود. حال باید دید راهکار مسئولان برای ممانعت از انباشت سبوس در تابستان چیست؟

انتخاب کارخانه آرد روشن یزد به عنوان کارآفرین برتر یزد

وی در پایان با اشاره به اینکه کارخانه آرد روشن یزد با 60 سال سابقه به عنوان کارآفرین برتر یزد انتخاب شده است، گفت: این کارخانه از ابتدا به صورت والسی در راستای تولید آرد فعالیت داشته و جزو کارخانجات خوشنام یزد بوده است. آرد میهن شاد نیز یکی دیگر از واحدهای فعال این مجموعه است که 250 تن ظرفیت تولید دارد و در حال حاضر به دنبال احداث یک سیلوی 50 هزارتنی گندم در اتوبان ساوه است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا