شماره 32گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

عبور موقت گندم در مسیر رفع چالش های ارزی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران

معاون بازرگانیGTC :

عبور موقت گندم در مسیر رفع چالش های ارزی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران! با توجه به ممنوعیت واردات گندم طی چند سال اخیر، شرکت بازرگانی دولتی ایران در حال حاضر هیچ برنامه ای در زمینه واردات و بکارگیری گندم خارجی در تولیدات داخل نخواهد داشت و علاوه بر این هم اکنون ذخایر استراتژیک گندم نیز بیش از نیاز کشور است.

در این میان باید گفت که عبور موقت گندم به منظور حفظ بازارهای جهانی به صادرکنندگان توصیه می شود و شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در این راستا به دنبال اجرای برنامه های حمایتی و راهکارهای کمک کننده است.

رفع چالش های ارزی عبور موقت گندم

حسن عباسی معروفان، عضو هیيت مدیره و معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی ایران ضمن ذکر مقدمه فوق در گفتگو با خبرنگار نگاشته بیان کرد: به منظور حمایت از صادرکنندگان و اجرای مناسب عبور موقت گندم در حال حاضر جلسات متعددی را برگزار کرده ایم که طی آن به بررسی مسائل و مشکلات موجود بر سر راه عبور موقت پرداخته شده است تا صادرات آرد و مشتقات آن از سوی کارخانجات متوقف نشود.

ارز آزاد برای کارخانجات صرف اقتصادی دارد و یا خیر؟

وی افزود: در این راستا مهمترین نگرانی ما چالش های ارزی برای واردات گندم خارجی از محل عبور موقت است به همین منظور در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا ارز دولتی به این امر اختصاص داده می شود یا خیر و اینکه چه تاثیری خواهد داشت؟ یا اگر با ارز آزاد این امر عملی شود برای کارخانجات صرف اقتصادی دارد و یا خیر؟

معروفان با اشاره به اینکه در حال حاضر کارخانجات از نظر مقرراتی اجازه واردات گندم به منظور عبور موقت را دارند اما از نظر اجرایی به دلیل مشخص نبودن وضعیت ارز و به صرفه نبودن بکارگیری ارز آزاد امکان انجام این کار را ندارند، گفت: به زودی راهکارهای کارشناسی شرکت بازرگانی دولتی ایران به ستاد مرکزی وزارت جهاد کشاورزی ارائه می شود تا پس از تصویب آنها کارخانجات به امر صادرات بپردازند.

صادرات 45 هزار تن آرد و مشتقات آن در سال 97 از سوی بخش خصوصی

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال 97 تاکنون حدود 45 هزار تن آرد و مشتقات آن از محل عبور موقت از سوی بخش خصوصی صادر شده است، در خصوص خرید تضمینی گندم در سال آتی تصریح کرد: پیش بینی می شود که در سال زراعی آتی نزدیک به 13 میلیون تن گندم تولید و بیش از امسال و حدود 11 میلیون تن خرید داشته باشیم بنابراین با توجه به اینکه امسال حدود 9 میلیون و 500 هزار تن گندم خرید داشته ایم پیش بینی می شود که با این اوصاف در سال آینده حداقل 15 تا 20 درصد افزایش خرید داشته باشیم.

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به صورت مکتوب اعلام نشده است

معروفان در پایان در خصوص نرخ خرید تضمینی گندم گفت: اخیرا ریاست جمهوری نرخ 1600 تومان و کمیسیون کشاورزی نیز نرخ 1700 تومان را برای خرید تضمینی گندم اعلام کرده اند اما باید گفت که تاکنون اقدام مکتوبی در این راستا صورت نگرفته است و همان نرخ 1470 تومان را به صورت مصوب در دست اجرا داریم. امیدواریم با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و پرداخت های به موقع در سال آتی کشاورزان را بیش از پیش در راستای تولید گندم کیفی و کمی ترغیب کنیم.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا