آردآردسازانداخلیشماره 55غلاتگفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

سبوس گندم و محصول جانبی آن به عنوان منبع سنتز و تولید 3 محصول ارزشمند

مدیرعامل کارخانه آرد آردداران:

سبوس گندم و محصول جانبی آن به عنوان منبع سنتز و تولید 3 محصول ارزشمند با پایه علمی و تحقیقاتی است که کارخانه آردداران به عنوان یک واحد دانش بنیان آرد؛ به تازگی از اختراع جدید خود در صنعت آرد رونمایی نموده است. طی بازدید دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و آقای یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی از مرکز نوآوری کارخانه آرد داران، یکی از ارزشمندترین محصولات جانبی فرآوری شده از گندم به مسئولین دولت معرفی شد.

در این راستا به گفتگو با دکتر پورزارع مدیرعامل کارخانه آرداران به عنوان مدیرارشد این پروژه و رئیس کارگروه تحقیقاتی این طرح پرداخته ایم. با توجه به سابقه فعالیت مدیریتی وی در بزرگترین شرکت صنایع شیمیایی جهان در آلمان با نام BASF، پس از ورود به صنعت آرد، با نگاهی متفاوت و تمرکز بیشتر در بخش تحقیق و توسعه موفق به ارائه ابداع و پروژه نوآورانه و دانش بنیان در این صنعت شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به اهمیت تحقیق و ایجاد طرح های توسعه ای، تیم R&D این مجموعه در یک پژوهشگاه مجهز به ادوات و رآکتورنیمه صنعتی و به دور از دغدغه های تولید، شروع به تولید علم کرده و در نهایت با ابداع یک مسیر بیوفرایندی و سنتز بر روی محصول جانبی سبوس گندم موفق به ایجاد و استحصال برخی محصولات جدید از گندم شده ایم که تاکنون در ایران و خاورمیانه شاهد آن نبوده ایم.

تولید محصولات جدید در صنعت آرد از طریق بیوفرآوری و بیوسنتز سبوس گندم

پورزارع در خصوص محصولات جدید اختراعی این مجموعه تصریح کرد: از مواردی که پس از ایجاد بیو فرآوری و سنتز سبوس گندم در این کارخانه حاصل گردیده است؛ می توان به محصولات بیواتانول گیاهی، پروتئین رژیمی و محصول لیگنوسولفونات به عنوان یک ماده افزودنی استراتژیک وارداتی اشاره کرد که این ماده در صنایع مهم همچون نفت، عمران و ساختمان به دلیل ایجاد خاصیت روان کنندگی و همزمان خاصیت قوام دهی در بتن به گونه ای که هوای بتن و مصرف آب در بتن را کاهش و مقاومت را افزایش می دهد(مشابه نقش بهبوددهنده در آرد )، مورد کاربری قرار می گیرد.

وی یادآور شد: در شرایطی که بیش از 95 درصد از لیگنوسولفونات مورد نیاز کشور وارداتی بوده و بخش عمده آن از کشورهای روسیه، چین، آفریقای جنونی وارد می گردد و توان داخلی در تولید آن محدود بوده است؛ کارخانه آردداران موفق به تولید این محصول از سبوس گندم شده است که یکی از مزایای این امر می تواند عدم خروج ارز از کشور و کاهش قیمت این محصول به دلیل فراوانی محصول گندم در ایران باشد.

مدیرعامل کارخانه آردداران گفت: طرح اجرایی این کارخانه نیازمند تکنولوژی و دانش تخصصی است که حاصل سال ها فعالیت مدیران فعلی این مجموعه در زمینه تحقیق و صنایع شیمیایی است که موفق به ایجاد مسیر ابداعی بر اساس بیوفرآوری بر روی یک ماده بیولوژیک به جای یک ماده شیمیایی شده اند که شروع این طرح تا به ثمر رسیدن آن یک سال زمان برده است.

جلوگیری از ضایعات و ایجاد ارزش افزوده، هدف طرح تحقیقاتی آردداران

وی بیان کرد: هدف از این نوآوری، جلوگیری از ضایعات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر است به گونه ای که با این طرح توانسته ایم از طریق فرآوری پسماند این فرایند برروی پایه سبوس نیز، پودر پروتئین تولید کنیم.

در نهایت کارخانه آردداران موفق به ثبت اختراع این محصول از سوی سازمان مالکیت معنوی شده است که نام این اختراع ” تولید  محصولات پایه لیگنوسلولزی از فرایند تولید آرد گندم”  است. ایشان اشاره کردند که فرایند ثبت مالکیت معنوی و حق کپی رایت این طرح جهت ثبت تقدم آن در حوزه بین المللی در حال انجام می باشد تا طرح فوق به صورت کاملاً ایرانی و با تکنولوژی ایرانی به جامعه بین اللملی معرفی شده و از شبیه سازی آن توسط سایر کشورها جلوگیری بعمل آید و راه توسعه و شکوفایی آن به عنوان بستر رشد دانش بنیان ملی فراهم گردد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا