داخلیشماره 29گفتگو با مسئولین دولتنان

خميرمايه در پروسه توليد نان نیازمند عزم ملي و تبليغات رسانه اي مناسب است

مديردفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت؛

مواد افزودنی مضر در فرآیند پخت نان در بسیاری از نانوایی های سراسر کشور دیده می شود

خميرمايه در پروسه توليد نان نیازمند عزم ملي و تبليغات رسانه اي مناسب است! با وجود تمامی تاکیدات در راستای پخت نان سالم، همچنان استفاده از مواد افزودنی مضر در فرآیند پخت نان در بسیاری از نانوایی های سراسر کشور دیده می شود كه سلامت مصرف كننده را تهديد مي‌كند.

گسترش بازرسي در سطح نانوايي‌ها و ارتقاي دانش مردم در رابطه با نان سالم و ضرورت استفاده از خمير مايه در پروسه توليد نان نیازمند عزم ملي و تبليغات رسانه اي مناسب است.

استفاده از خمیرمایه نیازمند عزم ملی است

در اين راستا دكتر زهراعبداللهي، مديردفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، اذعان داشت:  اهميت نان در سبد غذايي مردم به دليل تامین 40 تا 50 درصد انرژي و پروتئين مورد نياز روزانه، بخشي از ريزمغذي‌ها ازجمله 30 درصد كلسيم، 60 درصد آهن و بخشی از روي و ويتامين‌هاي گروه B زنان تعریف می شود. اگر عمل تخمير نان اتفاق نيفتد و اسيد فيتيك تجزيه نشود، اختلال در جذب فلزات و ريزمغذي‌هاي دو ظرفيتي مانند آهن، روي و كلسيم را به دنبال خواهد داشت كه نقش حياتي در سلامت انسان ایفا می کند.

50 تا 60 درصد نانوايي‌هاي كشور از جوش شيرين و بلانكيت يا جوهر قند در پروسه پخت نان استفاده مي‌كنند

به گفته وی، بر طبق گزارشات بازرسان بهداشت محيط و مركز سلامت محيط كار، 50 تا 60 درصد نانوايي‌هاي كشور از جوش شيرين و بلانكيت يا جوهر قند در پروسه پخت نان استفاده مي‌كنند كه اين مساله به معنای آن است که نيمي از نان‌هايي كه در كشورمان توليد می شود، نا سالم است. گفتنی است، استفاده از جوش شيرين در نان، علاوه بر تاثيرگذاري بر سلامت مصرف كننده، از نظر اقتصادي نيز به صنعت نان لطمه وارد می کند و باعث افزايش ضايعات مي‌شود.

عبداللهی با اشاره به اینکه فرهنگ‌ سازي خمیرمایه ، امري هزينه بر بوده و جایگزینی افزودنی ها و خمیرمایه در نانوایی، يك عزم و اراده ملي را مي ‌طلبد.

مهم ترين معضل نانوایان در به کارگیری خمیرمایه ، قیمت آن است

وی مهم ترين معضل نانوایان در به کارگیری خمیرمایه را قیمت آن عنوان کرد و گفت: اغلب نانوایان معتقدند قيمت خميرمايه گران است. نیاز است تا قیمت خمیرمایه در قيمت نان، تعريف و ديده شود.در واقع خميرمايه نیازمند اختصاص یارانه است.

مديردفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت  در خاتمه یادآور شد: معضلات زنجيره گندم، آرد و نان بايد به صورت همگاني رفع شود چراکه تمامی تقصيرات بر دوش نانوايان نيست. باید شاهد حرکت وزارت جهاد كشاورزي، وزارت صنعت و معدن و تجارت و سازمان ملي استاندارد و ديگر نهاد‌ها در بهبود نان کشور باشیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا