آردداخلیشماره 50گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

محدودیت خرید آرد خارج از استان و حذف آن چه تبعاتی را برای واحدهای آردسازی قزوین داشته است؟

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان قزوین پاسخ می‌دهد

حذف محدودیت خرید آرد خارج از استان چه تبعاتی را برای واحدهای آردسازی قزوین داشته است؟/ مهدی مظهری، سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان قزوین در خصوص مشکلات کارخانجات آرد استان قزوین مطرح کرد: واحدهای تولیدی آرد با حداقل ظرفیت مندرج در پروانه بهره‌برداری خود به دلیل عدم تناسب مجوزهای صادره کارخانجات آردسازی توسط دستگاه ذیربط فعالیت می‌کنند. همچنین افزایش بی سابقه قیمت گندم واحدهای صنوف (صنف و صنعت ) از قرار هر کیلو به مبلغ ۲۷۰۰۰ ریال، موجب کاهش شدید فروش آرد صنف و صنعت گردیده است و موجب شده نقش دلالان و واسطه‌ها در تامین آرد واحدهای صنوف از جانب برخی خبازان متخلف مصرف‌کننده آرد یارانه‎ای پررنگ شود.

حذف محدودیت خرید آرد خارج از استان چه تبعاتی را برای واحدهای آردسازی قزوین داشته است؟

 

وی ادامه داد: افزایش سرسام آور قیمت کیسه‌های آرد و عدم افزایش دستمزد آسیابانی در سنوات گذشته نیز بخشی از چالش کارخانجات آرد است. همچنین برداشتن محدودیت خرید آرد خارج استان، کارخانجات آرد استان‌هایی که از کیفیت گندم مطلوبی برخوردار نیستند را دچار ورشکستگی نموده و به حالت تعلیق در آورده است چراکه کارخانجات، امکان تامین گندم کیفی مصرفی را نداشته و به اجبار باید از گندم تحویلی غله استفاده کنند که افزایش بی‌سابقه کرایه حمل گندم و افزودنی‌های مجاز جهت استحصال آرد ماکول، کارخانجات آردسازی را متحمل هزینه های سرسام آور کرده است.
همچنین مداخلات سایر دستگاه‌ها در امر خرید گندم و یا واردات آن بالاخص در سنوات اخیر، موجبات عدم برنامه‌ریزی مناسب در تامین گندم مناسب ( اعم از داخلی – خارجی ) در زمان مقتضی را فراهم نموده و واحدهای تولیدی را دچار هزینه هنگفت جهت استحصال آرد مطلوب نموده است .

 

 

 

نیاز استان قزوین به واردات گندم‌ کیفی

مظهری با بیان اینکه خوشبختانه سالانه گندم استان با توجه به سطح زیر کشت نیاز استان را از نظر کمی مرتفع می نماید؛ اما از کیفیت مطلوبی برخوردار نبوده گفت: بخش اعظمی از گندم تولیدی استان بصورت دیم می‌باشد و همواره نیاز مبرم به دریافت گندم‌های کیفی از استان‌های خوزستان، شیراز، مازندران ( با واردات گندم در زمان مناسب از سال ) جهت اختلاط با گندم‌های تولیدی استان وجود دارد تا کیفیت آرد استحصالی و عرضه نان خوب به شهروندان عزیز ارتقا یابد. لازم به ذکر است مصرف ماهانه استان به میزان چهارده هزار تن با احتساب تامین آرد یارانه ای (665 و 900 تومانی) و صنف و صنعت ( ۲۷۰۰ تومانی ) می‌باشد که  هر ساله این استان نقش بسزایی در تامین گندم استان‌های همجوار را دارد .

تبعات حذف محدودیت خرید آرد

مظهری در ادامه با اشاره به اینکه واگذاری هزینه حمل گندم‌های ارسالی از مراکز خرید به کارخانجات آرد منجر به ایجاد مشکل برای واحدهای آردسازی شده است، گفت: در بخش صادرات گندم به خارج استان نیز بر اساس برنامه‌های حمل ابلاغی و نرخ ماخوذه از پایانه‌های باربری اساسا توسط شرکت‌های طرف قرارداد شرکت بازرگانی دولتی ایران صورت می‌پذیرد که ادارات کل غله نقشی در آن ندارند و بصورت سالانه توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انعقاد قرارداد با شرکت‌های حمل و نقل انجام می‌گیرد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا