داخلیسرمقالهشماره 70

توسعه کشاورزی در فرمان 1401

توسعه کشاورزی/ امنیت غذایی این روزها به مهمترین تیتر رسانه‌های جهان تبدیل شده است. طولانی شدن دوران کرونا از یک سو و کاهش عرضه محصولات کشاورزی در بازار غلات از سوی دیگر،کشورها را نگران بروز بحران غذایی در ابعاد بین‌المللی کرده است.

رهبر انقلاب طبق رسم هر سال، در میان سخنان خود، امسال متفاوت‌تر به توسعه بخش کشاورزی و لزوم توجه دو چندان به مسئله تامین محصولات کشاورزی و کاهش نیاز به واردات اشاره نمودند.

مواردی همچون اصلاح بذر و آبياري نوين، بهره‌وري از آب و خاك، پيشرفت و ايجاد تحول در صنايع كشاورزي که موجب تداوم امنيت غذايي كشور و افزايش درآمد كشاورزان خواهد شد در کنار حل معظل كمبود آب، مسئولین کشور را مکلف به تدوین برنامه‌ای کاربردی و تخصصی در حوزه کشاورزی نموده است.

تنها 4 درصد شرکت های دانش بنیان مربوط به بخش کشاورزی هستند

بنا به گفته رهبر انقلاب 7 هزار شركت دانش بنیان در کشور وجود دارد که تنها 4 درصد آن به حوزه کشاورزی مربوط است. لذا جبران این عقب افتادگی در بخش کشاورزی همت ویژه مسئولان را می‌طلبد. تامین محصولاتی همچون گندم، ذرت، جو و مواد اصلي توليد روغن و اشاره به وابستگی عمیق بخش کشاورزی به واردات از سوی رهبر انقلاب نشان می‌دهد که کشور به واقع در طول چندسال اخیر در این حوزه دچار مشکل و عدم مدیریت بوده است.

به‌عنوان تریبون بخش خصوصی اعلام می‌داریم که سالی متفاوت، حساس و پر چالش پیش رو داریم؛ افزایش تصاعدی نرخ گندم، افزایش رقم یارانه تحمیلی به دولت، برنامه دولت برای حذف ارز ترجیحی، حسایت مقوله امنیت غذایی و در نهایت بحران آب، سیاستگذاری مسئولانه نه تنها در تامین محصولات بلکه تصویب بخشنامه‌های عملی و کارشناسانه را می‌طلبد. در این میان امید داریم مسئولان دولت نیم نگاهی به صنایع مرتبط همچون آسیابانی نیز داشته باشند، صنعتی که علی‌رغم سرمایه‌گذاری موثر، زیر یوغ یارانه‌های دولتی رو به زوال و رکود است، یارانه‌ها نه تنها حامی نیستند؛ بلکه به عاملی برای ایجاد گلوگاه‌های فساد تبدیل شده‌اند و در مجموع حال صنعت آرد خوب نیست…

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا