آرددسته‌بندی نشدهشماره 84غلاتگفتگو با مسئولین دولتگندم

تلاش مستمر و به‌روز بودن؛ مهم‌ترین شاخصه آزمایشگاه آرد فخر زنجان

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان

ولی‌الله زمانی، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان درباره مهم‌ترین استانداردهایی که کارخانه‌های آرد باید در بحث کیفیت و ایمنی رعایت کنند، گفت: استاندارد 9001، استاندارد HACCP و استاندارد 22000 از مهم‌ترین استانداردها در زمینه چرخه گندم و آرد کشور است. کسب این استانداردها در سطح کارخانه‌های آرد اجباری نیست؛ اما اداره غله استان زنجان به همراه سایر دستگاه‌های نظارتی استانی به‌منظور ارتقای کیفی ایمنی و سلامت مواد غذایی، کارخانه‌های آرد را مکلف کرده است این استانداردها را از شرکت‌های معتبر و مورد تأیید دانشگاه‌های علوم پزشکی دریافت کنند.

بنابراین اداره غله برای کارخانه‌هایی که به دریافت این استانداردها اقدام می‌کنند، امتیازاتی همچون رتبه‌بندی واحدها در نظر گرفته است.

وی افزود: در استان زنجان 6 کارخانه آردسازی فعال است که 90 درصد این واحدها بر اساس چارچوب درجه‌بندی و رتبه‌بندی دارای رتبه‌های یک و دو هستند.

زمانی درباره دریافت نشان واحد برتر از سوی آرد فخر زنجان در همایش روز جهانی ایمنی مواد غذایی گفت: آرد فخر زنجان جزء کارخانه‌های سطح اول کشور است که در رتبه‌بندی در حال حاضر رتبه یک را در استان زنجان دارد. این کارخانه از نظر وضعیت آزمایشگاه و تجهیزات در میان کارخانه‌های استان، فعال‌ترین و به‌روزترین بوده است و بر اساس بازدیدهای مختلف و نمونه‌برداری‌های صورت گرفته، توانسته ایمنی‌های لازم در خصوص کیفیت آردهای تولیدی کسب کند.

همچنین بخش آزمایش‌های شیمیایی و میکروبی آزمایشگاه آرد فخر زنجان بسیار کارآمد و فعال است و از نظر کیفیت آردهای تولیدی، میزان خاکسترگیری، رطوبت و … عملکرد بسیار خوبی را ثبت کرده است.

علاوه بر این، بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته از واحدهای خبازی، شاهد رضایت کافی و کامل نانوایان از آرد تولیدی این کارخانه هستیم و این کارخانه توانسته است در زمینه تولید انواع محصولات آردی، ایزوهای مختلف 9001، HACCP و 22000 مواد غذایی و اختصاصی را کسب کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اداره غله استان همواره در راستای بهبود روند تولید کارخانجات آرد و تولید آرد با کیفیت به انجام بازدیدهای مستمر، نمونه‌برداری و آزمایش گندم و آرد تولیدی واحدها می‌پردازد و علاوه بر اعمال نظارت، در بحث رتبه‌بندی کارخانجات آرد و کسب آیتم‌های لازم، مشاوره و راهنمایی‌های مناسب را نیز به آردسازان ارائه می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا