آردداخلیشماره 50غلاتگندمگوناگون

شرکت های حمل و تعلل در رساندن آرد به نانوایی ها را بررسی کنید!

در کنار هزینه های گزافی که کارخانجات آرد دارند یکی از مهمترین مواردی که در حال حاضر گریبان گیر کارخانجات آرد است، بحث هزینه حمل می باشد. متاسفانه در بسیاری موارد شاهدیم که شرکت هایی همچون خلیج فارس و آبادان در رساندن آرد کارخانجات آرد به نانوایی ها تعلل میکنند و نانوایی ها ایراد را در کار کارخانه ها می بینند و گمان می کنند آرد انباشته شده در دست کارخانجات است در حالی که امکان ارسال به موقع آن به شرط همکاری درست شرکت های حمل وجود دارد.

شرکت های حمل و تعلل در رساندن آرد به نانوایی ها را بررسی کنید!

 

در همین راستا نانوایان ترجیح میدهند که از کارخانجات آرد نزدیک خودشان ثبت سفارش کنند و در این صورت کارخانجات آرد بخش زیادی از مشتریان خود را از دست خواهند داد. لذا کارخانجات آرد صلاح میدانند برای اینکه مشتری را از دست ندهند بین 50 تا 60 در صد سفارشات مشتریان خود را با هزینه خودشان حمل و به نانوایی ها ارسال کنند و ترس از دست دادن مشتری، هزینه حمل بسیاری را بر این کارخانجات تحمیل می کند.

و اما علت تعلل شرکتهای حمل و نقل در حمل آرد چیست؟

متاسفانه شرکت های حمل و نقل دارای ناوگان بسیار قدیمی و مستهلکی هستند برای مثال تعداد کامیون های شرکت خلیج فارس بسیار محدود هست و امکان پاسخ گویی و سرویس دهی و خدمات به تعداد زیادی کارخانه در تهران و البرز را ندارد و همان ماشین های موجود نیز اغلب بدلیل مستهلک بودن، نیازمند تعمیر هستند و امکان بهره برداری از آن ها وجود ندارد. لذا کارخانجات آرد سعی می کنند بخش کمتری از آرد خود را به شرکت حمل و نقل بدهند.  برای مثال کارخانجات آرد برای حمل هرکیسه به شرکت حمل و نقل آبادان باید 2200 تومان پرداخت کنند اما خود کارخانه جهت حمله کیسه تا نانوایی کیسه ای 3000 تومان باید پرداخت کنند که در تناژ های بالا عدد بسیار قابل توجه ای خواهد شد.

آیا خصوصی سازی شرکت های حمل و نقل بهانه تعلل آنهاست؟

ما امیدوار بودیم اگر قرار است شرکت های بزرگ و پر مسئولیت، خصوصی سازی شوند بتوانند خدمات رسانی بهتری به کارخانجات داشته باشند! اما متاسفانه شاهد آن هستیم که با خصوصی سازی حدود 70 در صد این شرکت ها، تعلل زیادی در سرویس دهی و خدمات رسانی این شرکت ها وجود دارد.

امروز هزینه حمل بعنوان هزینه ای که واقعا سربار کارخانجات آرد شده، سالانه سه بار با تغییر و افزایش مواجه است اما باز هم گندم بموقع به دست کارخانجات نمی رسد. حمل به واحدهای خبازی نیز با مشکلات زیادی مواجه است!

در پایان، معتقدم دولت باید شفاف عمل کند. یا صفر تا صد کار را خود به دست گیرد و همه مراحل را با حضور 100 درصدی و با هزینه خود پیش ببرد و از کارخانجات آرد فقط یک آسیابانی صرف بخواهد و یا اینکه صفر تا صد  زنجیره خرید گندم تا فروش نان را آزاد کند و اجازه دهد تا بازار، قیمت ها رو تعیین کند. نه اینکه تنها با قیمت گذاری چند فاکتور  در این پروسه، انتظار ارائه محصولی با کیفیت 100 درصدی از طرف کارخانجات و حتی واحدهای نانوایی را داشته باشد!

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا