داخلیشماره 80گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندمیارانه گندم

تدارک 420 هزار بذور اصلاح‌شده گندم در سال جاری

مجری طرح گندم وزارت جهاد

از آغاز فصل زراعی تاکنون سطح کشت گندم آبی کشور یک میلیون و ۹۹۰ هزار هکتار و سطح کشت گندم دیم 3 میلیون و 961 هزار هکتار بوده است که در مجموع سطح کشت گندم دیم و آبی کشور 5 میلیون و ۹۵۹ هزار هکتار به ثبت رسیده است.

سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ضمن بیان مقدمه بالا، با اشاره به این‌که سطح کشت گندم کشور نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است، گفت: سطح کشت گندم آبی نسبت به سال گذشته با رشد ۴.۸ درصدی همراه بوده است.

وی درباره اقدامات جهاد کشاورزی برای تدارک بذور گفت: در سال جاری حدود 420 هزار تن بذر اصلاح‌شده تدارک دیده شده که بخش اعظمی از آن در اختیار کشاورزان و گندم‌کاران آبی و دیم کشور قرار گرفته است.

یک میلیون و 551 هزار هکتار گندم از طریق کشت قراردادی انجام شده است

سهرابی با بیان این‌که در سال جاری از مجموع حدود یک میلیون و ۹۹۰ هزار هکتار گندم آبی کشور حدود یک میلیون و 551 هزار هکتار از طریق کشت قراردادی تولید شده است، گفت: بر اساس تدابیر وزارت جهاد کشاورزی، کودهای فسفاته و پتاسه در بخش کشت قراردادی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که 50 درصد وجه آن از سوی کشاورزان پرداخت شده و 50 درصد بقیه را کشاورزان با ارائه سفته پرداخت خواهند کرد.

همچنین در مقوله کشت قراردادی کشاورزان می‌توانند از تخفیف 20 درصدی حق بیمه گندم آبی بهره‌مند شوند. علاوه بر این، کشاورزان متقاضی می‌توانند حین برخورداری از تخفیف 20 درصدی، وجه بیمه را در زمان تحویل محصول از محل گندم‌های تحویلی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: این امکان فراهم است که کشاورزان به ازای هر تن گندم مازاد بر مصرف تحویلی به مراکز خرید، تنی 100 هزار تومان جایزه یا کمک‌هزینه حمل کشاورزی قراردادی را دریافت کنند.

 

سهرابی با اشاره به توزیع کودهای یارانه‌ای برای محصولات گندم، جو، کلزا و چغندر قند گفت: کشاورزان برای دریافت کودهای یارانه‌ای می‌توانند به مراکز خدمات جامع کشاورزی مراجعه کنند.

 

برخورداری 83 درصد دیم‌زارهای کشور از کشت تمام مکانیزه

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که در حوزه کشت‌های مکانیزه پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است، گفت: در بخش گندم آبی، بیش از 75 درصد مزارع کشت تمام‌مکانیزه دارند و 83 درصد دیم‌زارهای کشور نیز از کشت تمام‌مکانیزه برخوردار هستند.

 

اختصاص تسهیلات بانکی با نرخ 4 درصد در طرح جهش تولید دیم‌زارها

 

سهرابی در بخش دیگر گفت‌وگو با اشاره به طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور گفت: این طرح برای سومین سال پیاپی است که با همکاری مشترک وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرامان در 21 استان کشور در حال انجام است. همچنین در سال جاری در این طرح هدف‌گذاری شده است تا سطح 4 میلیون و 200 هزار هکتار از دیم‌زارهای کشور تحت پوشش این پروژه قرار بگیرد.

علاوه بر این، در طرح مذکور تسهیلات بانکی با نرخ سود 4 درصد برای خرید ادوات و بازسازی کمباین‌های فرسوده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی درباره اقدامات وزارت جهاد برای برداشت محصول گفت: در خصوص مقدمات لازم برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان، جلساتی برگزار شده و پیش‌نویس دستورالعمل خرید تضمینی آماده شده است که در روزهای آینده به امضای وزیر خواهد رسید. همچنین هماهنگی لازم از سوی مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی با همکاری معاونت‌های مرتبط در خصوص برداشت محصول گندم به وسیله کمباین‌ها در حال انجام است.

 

شیرین قنبری

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا