داخلیشماره 44غلاتگفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

بندر انزلی؛ میزبان احداث اسکله سرپوشیده تمام فصول برای کشتی‌های غلات

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان مطرح کرد

موقعیت استراتژیکی و ممتاز جغرافیایی بندر انزلی و واقع شدن آن در مسیر کریدورهای بین‌المللی شمال، جنوب، تراسیکا و همجواری با مراکز لجستیکی، صنعتی و تولیدی کشور و از سوی دیگر تحقق اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا و انعقاد توافق‌نامه همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی با سازمان منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان در اجلاس کمیسیون همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه سبب شده است

تا این بندر با ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و تامین امکانات و تجهیزات بندری مورد نیاز نقش موثری را در پویایی اقتصاد حمل و نقل دریایی و خشکی، ایجاد اشتغال بکار و تولید ثروت در سطح ملی و استانی ایفا کند. نگاشته در این شماره با محمدمحسن سلیمی‌پور، معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان به گفتگو پرداخته است.

به گفته وی امروزه منافع کشورهای صاحب دريا ارتباط مستقیم با نیازمندی‌ها، توانايي‌ها و فرهنگ آنها داشته و راهبرد دريايي کشورها بر مبنای اهداف اقتصادی، سیاسي و نظامي پایه‌گذاری و دنبال می‌شود. به گونه‌ای که 80 تا 90 درصد ميانگين وزني كالاها و 60 تا 70 درصد ميانگين ارزشی كالاها از طریق حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شوند و زندگی میلیاردها انسان در جهان وابسته به صنعت حمل و نقل دریایی می‌باشد که در این راستا بنادر تجاری ایران در حوزه دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس امکان جابه‌جایی حدود 270 میلیون تن انواع کالا را در سال دارند.

امتیازات سرمایه‌گذاری خارجی و معافیت‌های مالیاتی؛ مزیتی برجسته برای بندر انزلی

سلیمی‌پور با بیان اینکه نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور و برخورداری از مزیت‌ها و تسهیلات قانونی مناطق آزاد به ویژه معافیت مالیاتی و امتیازات سرمایه‌گذاری خارجی، فلسفه وجودی بندر انزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز نموده است، گفت: در حال حاضر ظرفیت اسمی بندر انزلی با 15 پست اسکله‌های احداث شده، معادل 13 میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع کالاها در سال می باشد که حجم تجارت و مبادلات دریایی انواع کالاها بین 5 کشور حوزه دریای خزر در سال 2008 میلادی بیش از 45 میلیون تن بوده که آمار آن در سال 2018 به 24 میلیون تن انواع کالاها تنزل نموده است. بر این اساس سهم تجارت دریایی ایران در این حوزه در فاصله سال‌های گذشته نیز با روند کاهشی بیش از 50 درصد همراه بوده است.

معاون امور بندری انزلی در خصوص امکانات این بندر در بخش غلات اظهار کرد: بندر انزلی برای تخلیه، حمل و انبارش انواع غلات و زیر ساخت‌های بندری موجود شامل 15 پست اسکله با عمق آب از 3/4 الی 5/5 متر، 66000 متر یک تن سیلوی غلات و 63000 متر مربع انبارهای سرپوشیده (معادل159000 تن برای غلات)، 3 دستگاه مکنده غلات ، 10 دستگاه جرثقیل همراه با قیف و گراپ ، 15 دستگاه کشنده حمل غلات، بندر انزلی ظرفیت تخلیه غلات به میزان750 تن در ساعت (16000 تن در روز)، ظرفیت حمل داخلی غلات در داخل اماکن بندری به میزان720 تن در ساعت (15000 تن در روز) و ظرفیت انبارش درجای غلات به میزان 225000 تن را دارا می‌باشد.

ظرفیت عملیاتی غلات بندر انزلی به 3 میلیون تن افزایش می‌یابد

وی در خصوص طرح‌های توسعه‌ای بندر انزلی گفت: ظرفیت‌های در دست احداث بندر انزلی برای تخلیه، نگهداری و بارگیری انواع غلات شامل احداث 95000 متر برای یک تن سیلوی غلات و 4500 متر مربع انبار سرپوشیده و همچنین تامین تجهیزات مورد نیاز شامل 2 دستگاه مکنده غلات و 2 دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی و 7 دستگاه کشنده حمل غلات از برنامه‌های آتی این مجموعه است که در سال جاری مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. همچنین با ایجاد این زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات، ظرفیت تخلیه و بارگیری و حمل داخلی و انبارش غلات این بندر در آینده نزدیک به دو برابر افزایش می یابد و ظرفیت عملیاتی این بندر در بخش غلات به 3000000 تن خواهد رسید.

همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی بندر انزلی در سال (بیش از 140 روز  بارندگی) و به تبع تعطیلی عملیات کشتی‌های حامل غلات در ایام بارندگی، احداث و بهره‌گیری از اسکله سرپوشیده تمام فصول (All Weather jetty) در دستور کار این بندر قرار دارد که با این اقدام، ظرفیت عملیاتی بندر انزلی برای تخلیه انواع غلات، بیش از این ارتقاء خواهد یافت.

سهم 450000 بندر انزلی از تخلیه و بارگیری انواع غلات در سال 98

سلیمی‌پور با اشاره به اینکه از مجموع حجم 3000000 میلیون تن تخلیه و بارگیری انواع غلات در 5 بندر فعال شمال کشور ایران ( امیر آباد، فریدونکنار، نوشهر، انزلی، آستارا ) در 9 ماهه سال 1398،  بندر انزلی به تنهایی حدود 15 درصد سهم معادل  450000 تن تخلیه و بارگیری انواع غلات را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است، گفت: با بهره‌برداری از زیرساخت‌های در دست احداث در سال آینده سهم بندر انزلی در عملیات غلات در بنادر شمال به حجم 40 درصد خواهد رسید.

وی در پایان یادآور شد: ثبت رکورد 6850000 تنی تخلیه و بارگیری انواع کالاها از / به کشتی‌ها در سال 1389 و تخلیه و بارگیری 1350 دستگاه کامیون در یک روز کاری و کسب رتبه سوم فعالیت بنادر دریایی کشور توسط بندر انزلی، زمینه لازم برای پویایی اقتصاد منطقه، تولید ثروت و اشتغال بکار حداقل 1500 نفر به صورت مستقیم و 3000 نفر بصورت غیر مستقیم را در گذشته فراهم نموده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا