آردآردسازانداخلیسرتیترشماره 48غلاتگفتگوگفتگوی ویژهگندم

بحران کرونا و توصیه های وزارت بهداشت، رویای سال های دور نان صنعتی را به واقعیت تبدیل کرد

گفتگو با مرتضی میثمی فرد موسس اولین واحد نان صنعتی مسطح

بحران کرونا و توصیه های وزارت بهداشت، رویای سال های دور نان صنعتی را به واقعیت تبدیل کرد/ آنچه فعالان حوزه نان صنعتی طی سالیان سال با سرمایه گذاری های هنگفت، تجهیزات پیشرفته و هزینه های تولید بالا سعی کردند در میان مردم و سبد مصرفی خانوارها فرهنگ سازی کنند؛ افزایش سرانه مصرف نان صنعتی است که با شروع بحران کرونا و توصیه های وزارت بهداشت در خصوص ایمنی نان های بسته بندی و عدم پرداخت پول نقد به نانوایی ها تحقق یافت.

بحران کرونا و توصیه های وزارت بهداشت، رویای سال های دور نان صنعتی را به واقعیت تبدیل کرد

 

در این راستا مرتضی میثمی فرد، رئیس هیئت مدیره شرکت تک نان جنوب که از جمله پیشکسوتان باسابقه در تولید آرد ، ماکارونی وهم اکنون نان صنعتی است در گفتگو با خبرنگار به تشریح این موضوع پرداخته است که در ادامه مصاحبه ایشان را می خوانید؛

طی چندماه اخیر و از پایان سال گذشته تاکنون با توجه به شرایط ویژه جامعه و شیوع ویروس کرونا، میزان مصرف و فروش نان های صنعتی و بسته بندی شده برای اولین بار در کشور با رشد محسوسی مواجه شد. بسیار جالب است که شرایط بحرانی کرونا، عامل توجه به ارتقا بهداشت در خانواده ها شد که گرایش به مصرف نان های بسته بندی و استاندارد را در آنها ایجاد کرد.

صرفا یک بحران نباید عامل فروش بیشتر نان صنعتی شود

با توجه به آنچه پیش آمده دولت باید ازین موضوع به عنوان نقطه عطفی در جهت حمایت از نان صنعتی کشور به عنوان قوت غالب مردم و برنامه ریزی در جهت اولویت بندی مصارف نان کشور از نظر ایمنی و بهداشتی بودن آنها، استفاده کند.

طی اتفاقات اخیر، تولید کارخانه تک نان جنوب با 40 درصد رشد مواجه شده است و این نشان می دهد که رسانه ها و توصیه های وزارت بهداشت و سایر سازمان های مربوطه در این حوزه تا چه میزان در فرهنگ سازی مصرف نان صنعتی کشور تاثیر دارند لذا صرفا یک بحران نباید عامل فروش بیشتر نان صنعتی شود.

تولید کارخانه تک نان جنوب با 40 درصد رشد مواجه شده است

در واقع سالهای طولانی است که فعالان نان صنعتی در جهت افزایش سرانه مصرف این محصول اقدام به بهره گیری از پیشرفته ترین تجهیزات و سرمایه گذاری های هنگفت کرده اند اما این صنعت همیشه بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید داشته است و مردم به دلیل عدم دانش کافی نسبت به مصرف نان صنعتی و یا درآمد پایین، گرایش کافی به مصرف این نوع محصول نداشته اند. همچنین قول هایی که طی سال 86 در خصوص کاهش تعداد واحدهای نانوایی از 63 هزار واحد به 45 هزار واحد به این صنعت داده شده بود نیز نه تنها اجرایی نشد بلکه در حال حاضر شاهد حضور فعال 96 هزار واحد نانوایی در سراسر کشور هستیم!

علاوه بر این وجود نان های گره ای ( نان هایی که داخل کیسه های پلاستیکی گاها بدون هیچ برند و بسته بندی خاصی در سوپر مارکت ها به فروش می رسد)، نیز منجر به کاهش مصرف نان های صنعتی شده است که اخیرا وزارت بهداشت به دنبال جلوگیری از فروش این نوع نان های بسته بندی شده می باشد و این موضوع مقداری در میزان فروش ما تاثیرگذار بوده است.

دولت باید نگاه خود را نسبت به نان صنعتی تغییر داده و حمایت از این بخش و افزایش مصرف نان صنعتی را تقابلی میان نان صنعتی و سنتی نپندارد. همانطور که برخی از مسئولان در ابتدا نظر مساعدی به حمایت از واحدهای نان صنعتی نداشتند اما پس از بازدید از واحدهای صنعتی و مشاهده میزان پیشرفت و بهداشت این واحدها، نظرشان نسبت به این نوع نان مساعد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا