داخلیشماره 33گزارشگفتگو با مسئولین دولتگفتگوی ویژه

صنایع غذایی آرین پذیرای ورود اولین قطار دربست از بندر عباس

طرح احداث کارخانه آرد آرین در آینده ای نه چندان دور احداث خواهد شد

اولین قطار دربست از بندر عباس به مقصد ایستگاه ریلی پرشیا در حضور مسئولان ارشد راه‌آهن کشور وارد این مجموعه شد. صنایع غذایی آرین با ساخت ایستگاه اختصاصی پرشیا موفق به اجرای پروژه تخلیه و بارگیری ریلی غلات در منطقه کردان استان البرز شده است.

شرکت صنایع غذایی آرین در زمینی به مساحت 100 هزار مترمربع موفق به بهره برداری از 35 هزار تن سیلوی ذخیره سازی غلات گردیده که طرح توسعه آن تا 80 هزار تن در حال نصب می باشد.

احداث 5 کیلومتر ریل اختصاصی از ایستگاه کردان به ایستگاه پرشیا همچنین احداث سه خط ریلی فرعی به طول1500 متر در داخل محوطه ایستگاه پرشیا تخلیه و بارگیری ریلی و کامیونی غلات به صورت همزمان از ویژگی های منحصر به فرد این مجموعه است. در حال حاضر نیز اولین قطار دربست از بندر عباس که حامل تجهیزات سیلوهای ذخیره سازی بده است به صورت اختصاصی در مجموعه پرشیا و با حضور مدیران ارشد راه آهن و مدیر غله استان البرز تخلیه شد.

همچنین کارخانه تولید نشاسته و گلوکز نوآفرین و فاز دوم سیلوهای ذخیره سازی آرین و همچنین طرح احداث کارخانه آرد آرین در آینده ای نه چندان دور احداث خواهد شد.

 

مدیر کل بازرگانی راه‌آهن ایران

راه‌اندازی ایستگاه ریلی صنایع غذایی آرین زمینه‌ساز تبدیل البرز به منطقه هاب اقتصادی است

احمدی، مدیر کل بازرگانی راه‌آهن ایران در خصوص اقدامات راه‌آهن کشور برای توسعه خطوط ریلی اظهار کرد: این شرکت از سال 92 با عملکردی مبتنی بر حمل 7000 هزار تن غلات، توجه ویژه‌ای را به نقل و انتقال غلات نشان داد و با همکاری بخش دولتی و خصوصی، حجم انتقال ریلی غلات را امسال به یک میلیون تن رساند که این تلاش برای احداث ایستگاه ریلی پرشیا نشان از عزم جدی راه‌آهن برای توسعه خطوط ریلی کشور دارد.

وی عدم اتصال بسیاری از سایت‌های سیلو کشور به خطوط ریلی را بزرگترین مشکل حمل غلات در کشور دانست و افزود: راه‌آهن کشور از طریق ارتباط با بخش‌های بزرگ صنعتی، مجتمع‌های دولتی و صنایع خصوصی فعالیت‌هایی را در جهت تجهیز صنایع مختلف به خطوط ریلی انجام داده است. برای نمونه صنایع غذایی مجهز آرین را به خطوط ریلی و آنتنی متصل کرده است تا با اتصال این مجموعه به راه‌آهن مرکزی گام موثری در جهت یکپارچه‌سازی حمل و نقل غلات برداشته شود.

نقش بی بدیل بخش خصوصی در توسعه خطوط ریلی

احمدی با اشاره به نقش بی بدیل بخش خصوصی در توسعه خطوط ریلی بیان کرد: بخش خصوصی با سیاست‌گذاری و حمایت از بخش ریلی و شرکت راه‌آهن نیز با آزادسازی قوانین بستر مناسبی را برای افزایش سهم ریلی کشور فراهم کرده است که عقد قرارداد با شرکت روسی و ضمانت برای دریافت واگن از این کشور بخشی از این اقدامات می‌باشد.

مدیر کل بازرگانی راه‌آهن ایران در خاتمه گفت: سرمایه‌گذاری مناسب صنایع غذایی آرین در منطقه البرز و پتانسیل مطلوب این منطقه سبب ایجاد یک هاب اقتصادی در استان البرز شده است و ایستگاه ریلی پرشیا به‌عنوان یک بارانداز بارگیری و تخلیه کالا نقش مهمی را در توسعه ظرفیت این منطقه اقتصادی دارد.

مدیر پایانه آپرین

بارگیری و تخلیه روزانه 5000 هزار تن غلات در ایستگاه ریلی صنایع غذایی آرین

زیاری، مدیر پایانه آپرین در خصوص مشخصات فنی پروژه پرشیا اظهار کرد: صنایع غذایی آرین برای تکمیل خطوط ایستگاه ریلی پرشیا از پروژه اسلب ترک و اجرای فنی و دقیق سوزن‌بندی خطوط بهره برده است که با توجه به فضای موجود در صورت توافق و همکاری با شرکت ماموت می‌تواند به توسعه فضای کانتینری مجموعه خود کمک کند.

وی با اشاره به ظرفیت ایستگاه ریلی پرشیا برای بارگیری و تخلیه روزانه 5000 هزار تن غلات گفت: سیاست راه‌آهن برای حمل بارهای ریل پسند به این صورت است که روسازی خطوط ریلی تمام مجموعه‌ها را بر عهده دارد و خریداری زمین، رفع معارضات و زیرسازی را نیز بر عهده متقاضیان خطوط آنتنی گذاشته است.

 

رئیس بازرگانی راه‌آهن تهران

کمک به کاهش ترافیک جاده‌ای البرز از قابلیت‌های ایستگاه ریلی پرشیا

نقی‌زاده، رئیس بازرگانی راه‌آهن تهران با بیان اینکه اداره کل راه‌آهن تهران، مقصد دو سوم غلات داخلی کشور در بخش حمل ریلی می‌باشد، گفت: در حال حاضر به جز استان‌های کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، بوشهر و اردبیل شبکه ریلی به تمامی مراکز استان‌ها متصل شده و برنامه‌ریزی برای اتصال شبکه ریلی به تمام مراکز استانی کشور صورت گرفته و به سرعت در حال انجام می‌باشد.

وی افزود: در 10 ماهه سال 97 بالغ بر 300 هزار تن انواع غلات از طریق خطوط ریلی راه‌آهن به سیلوی سطح این اداره کل حمل و در سیلوها ذخیره‌سازی شده است.

رئیس بازرگانی راه‌آهن تهران با اشاره به موقعیت ویژه استان البرز به جهت قرارگیری در کوریدورهای مهم غرب به شرق و جنوب به شمال و دارا بودن مراکز مهم صنعتی کشور  بالغ بر 9 میلیون تن انواع محمولات به مقصد و یا از مبدا البرز حمل می‌گردند که پیش‌بینی می‌شود بتوان به کمک سایت‌های ریلی تازه تاسیس همانند سایت پرشیا بیش از ۱۰ درصد این محمولات از جاده به ریل منتقل گردد چرا که سایت ریلی پرشیا علاوه بر حفره تخلیه غلات دارای خطوط ریلی متعدد و بازانداز مناسب برای سایر محمولات نیز می‌باشد.

توسعه حمل ریلی و کاهش ترافیک جاده‌ای

نقی‌زاده ادامه داد: با توجه به چابکی پایین حمل ریلی در مقایسه با حمل جاده‌ای به دلیل شرایط حمل ترکیبی در مبدا و مقصد، امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه و رقابت با بخش جاده‌ای بدون حمایت بخش دولتی دشوار است که در این راستا راه‌آهن  ج.ا.ا علاوه بر ارائه بسته‌های جذاب سرمایه‌گذاری و خرید ناوگان در زمینه احداث خطوط ریلی به مراکز صنعتی و چشمه‌های بار نیز مشارکتی جدی دارد.

همچنین به جهت کمک به توسعه حمل ریلی و کاهش ترافیک جاده‌ای که مورد تاکید برنامه ششم توسعه نیز می‌باشد، راه‌آهن اقدام به ارائه تخفیفات در اکثر مسیر های حمل ریلی نموده است. همچنین اداره کل راه آهن تهران با کمک شرکت بازرگانی دولتی ایران و ادارات کل غلات استان‌های تهران و البرز برنامه جامعی را جهت اتصال تمامی سیلوها این منطقه به شبکه سراسری راه‌آهن دارد.

 

مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی استان البرز

ایستگاه ریلی پرشیا دارای پیشرفته‌ترین سیستم تخلیه، بارگیری و ریل‌گذاری است

چگینی، مدیر غله استان البرز با بیان اینکه صنایع غذایی آرین دارای بهترین سیستم تخلیه، بارگیری و ریل‌گذاری است، گفت: با توجه به پتانسیل‌های استان البرز، صنایع غذایی آرین با احداث ایستگاه ریلی صنایع غذایی آرین می‌تواند در مواقع مورد نیاز و شرایط بحرانی علاوه بر حمل گندم از طریق ریل اقدام به حمل سایر کالاها مانند قطعات خودرو کند.

وی اضافه کرد: با توجه به نیاز استان البرز برای تامین گندم از سایر استان‌ها، ظرفیت یک میلیون و 350 تن ذخیره گندم و تامین 60 درصد آرد مورد نیاز تهران از سوی کارخانجات آرد این استان باید ذخیره‌گاه مطمئنی در این منطقه ایجاد شود. همچنین گسترش و تقویت خطوط راه‌آهن کشور در این برهه زمانی بیش از قبل در استان البرز احساس می‌شود.

مدیر غله استان البرز با بیان اینکه با راه‌انداری راه‌آهن شهید علمی در سال 97، اولین واگن خطوط ریلی پس از 16 سال وارد استان البرز شده است، گفت: با احداث دو مجموعه ریلی صنایع غذایی آرین و پارس افق، شاهد کاهش یک سوم حمل و نقل جاده‌ای، کاهش آلودگی شهر، مسائل زیست محیطی و ارتباط ریلی البرز با استان‌هایی مانند گلستان، لرستان، خوزستان و … بوده‌ایم.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا