آردآردسازانداخلیشماره 44گفتگوگفتگو با بخش خصوصیگندم

افزایش قیمت آرد و سبوس حاشیه امنی را برای ادامه فعالیت واحدهای آردسازی به وجود آورده است

مدیرعامل مجتمع تولیدی کارخانجات آرد شیراز

مجتمع تولیدی کارخانجات آرد شیراز شامل کارخانه دادلی با نام تجاری تینا و کارخانه آرد شیراز با نام تجاری ماهور در مساحت 39 هزار متر مربع در منطقه مرودشت استان فارس است که در سال 1354 تاسیس گردید. در حال حاضر این شرکت با ایجاد تغییرات و نوآوری در خطوط تولید با توان بیش از پیش محصولات خود را به بازار عرضه می نماید.

این شرکت تا سال 1393 با تولید سالیانه حدود 45 هزار تن انواع آرد یکی از معتبرترین کارخانجات فعال در سطح استان و کشور بوده است اما به دلیل مشکلاتی در سال 1392 متوقف و پس از دو سال توقف کامل در سال 1394مجدد راه اندازی گردید. به تایید کارشناسان غله استان، کیفیت تولیدات و امکان ذخیره سازی کارخانه آرد شیراز دارای وضعیت مطلوب و از درجه کیفی بالایی در سطح استان فارس برخوردار است. این شرکت دارای سیلوی بتنی تمام مکانیزه با ظرفیت 12هزارتن و سوله ی غیر مکانیزه به ظرفیت 8 هزارتن در سال است.

در این شماره از نشریه نگاشته به گفت و گو با مهندس سعید یزدانی، فوق لیسانس مدیریت بازرگانی و مدیرعامل مجتمع تولیدی کارخانجات آرد شیراز پرداخته ایم که در ادامه آن را می خوانید.

وی در خصوص ظرفیت تولید شرکت آرد شیراز، بیان داشت: آرد شیراز هم اکنون با ظرفیت 3500 تن در ماه و با بهره مندی از 60 درصد ظرفیت توالید خود در حال فعالیت است. در این میان بالغ بر 20 هزار تن ظرفیت ذخیره سازی شامل سیلوهای بتنی و سوله را داراست و به عنوان یکی از مراکز خرید اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان فارس فعالیت موثری دارد.

زمینه فعالیت شرکت دادلی

به گفته یزدانی، شرکت دادلی تولیدکننده انواع بیسکویت شامل بیسکویت های طعم دار، سبوس دار، دنیای حیوانات مخصوص کودکان و بیسکویت های سخت است. در حیطه تولید انواع اسنک نیمه آماده، آماده و همچنین فرآورده حجیم شده بر پایه بلغور ذرت به تولید می رسد که این محصولات به صورت آماده به مصرف با انواع طعم ها به بازار عرضه می گردد. انواع ویفر و پاپکورن با ظرفیت های تولیدی قابل توجه نیز در این واحد تولید و عرضه بازار می شود.

ازآنجا که محصولات شرکت دادلی به عنوان یکی از میان وعده های تمامی اقشار جامعه به خصوص کودکان است، تمامی تلاش و هدف خود را ضمن رضایت مصرف کنندگان بر تولید محصولات سالم با بهترین کیفیت قرار داده است.

وی در ادامه افزود: تجهیزات و ماشین آلات مجتمع کارخانجات آرد شیراز شامل خط تولید بیسکویت از کمپانی  Werner&Pflehderer، خط بسته بندی از کمپانی Sig، خط تولید ویفر از کمپانی Fran shaas و خط تولید اسنک  و آرد از کمپانی Buhler است.

حجم سرمایه گذاری جدید در کارخانه ارد شیراز

مدیرعامل مجتمع تولیدی کارخانجات آرد شیراز در خصوص حجم سرمایه گذاری جدید در راستای  به‌روزرسانی تجهیزات و ماشین آلات کارخانه آرد شیراز، خاطرنشان کرد: شرکت آرد شیراز طرح‌های توسعه ای مختلفی جهت نوسازی و به‌روزرسانی ماشین آلات بخش های مختلف این واحد تولیدی ازجمله بخش بوجاری، آسیاب و بارگیری، اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال اختصاص داده است که هم اکنون در دست اقدام است.

وی در خصوص ارزیابی از کیفیت گندم تحویلی سال زراعی 98 در استان فارس، اذعان داشت: با توجه به کیفیت مطلوب گندم های کشت شده در استان فارس که سالیان متمادی در رده های اول تا سوم از نظر کیفی و کمی در سطح کشور قرار می گیرد، در سال جاری نیز این روند بر منوال گذشته بوده است. امید است با توجه به بارندگی های مطلوب سال جاری، سال زراعی 99 شرایط  مطلوبی برای زراعت و کشاورزی رقم بخورد.

مهمترین مطالبات کارخانجات استان فارس

یزدانی با تاکید بر مهمترین مطالبات کارخانجات استان فارس، اظهار داشت: هم اکنون مهم ترین چالش پیش روی کارخانجات آردسازی استان، خروج گندم های کیفی این استان به سایر استان ها بوده است که جهت پیشگیری از عواقب این امر و رونق کارخانجات می توان در عوض گندم، آرد را به عنوان محصول نهایی به سایر استان ها ارسال نمایند. متاسفانه در این میان نیاز تولید به گندم کیفی برای مصارف صنف و صنعت با خروج گندم از استان و جایگزینی آن به ناچار با گندم های ضعیف تر تولیدکنندگان این استان را به چالش کشانده است.

آیا دستمزد آسیابانی و قیمت سبوس کفاف هزینه های واحد های آرد سازی را می دهد؟

مدیرعامل مجتمع آرد شیراز در پاسخ به اینکه آیا دستمزد آسیابانی و قیمت سبوس کفاف هزینه های واحد های آرد سازی را می دهد، بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر با افزایش قیمت آرد و سبوس و با بهره مندی از 50 درصد ظرفیت تولید کارخانه، حاشیه امن مناسبی جهت جلوگیری از زیان کارخانجات به وجود آمده که لازم است در ابتدای هر سال به نسبت افزایش دستمزدها و حامل های انرژی و غیره نسبت به اصلاح قیمت ها در این بخش نیز اقدام گردد.

یزدانی در بیان دیدگاه خود در خصوص اجرای طرح سامانه سبوس، یادآور شد: تصویب طرح   50-50 سبوس اختصاصی به دامداران و شرکت های آرد در سال 95 با توجه به افزایش های مکرر در بحث حقوق، دستمزد، هزینه سربار کارخانجات، عدم افزایش قیمت فروش آرد و ثابت ماندن آن در طی چند سال اخیر به عنوان جبران بخشی از این هزینه ها به کمک کارخانجات آمد

اما با شرایط حاکم و تصویب قیمت سبوس با قیمت 1000 تومان، در عمل بازگشت به روال سابق است. این در حالی است که در کار گروه های کارشناسی ابتدا قیمت 1250 تومان برای هر کیلو سبوس در نظر گرفته شده بود و مانند این قیمت نیز در قیمت لبنیات لحاظ گردید اما متاسفانه در نهایت با تصویب قیمت 1000تومان درآمد کارخانجات ناشی از مابه التفاوت آن به سمت دیگری هدایت شد.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا