آردداخلیشماره 66گفتگوگفتگو با مسئولین دولتگندم

تکلیف سبوس آرد صنف و صنعت کشت قراردادی گندم چه می‌شود؟

مدیرکل هماهنگی و نظارت آرد و نان GTC پاسخ می‌دهد

 طرح کشت قراردادی گندم صنف و صنعت در بخش‌های مختلف آن با ابهامات فراوان و ضعف‌هایی رو به رو است. به نحوی که موضوع فروش سبوس و صادرات آرد آن نیز یکی از مقوله‌های مهم آن می‌باشد. به همین بهانه نگاشته برای آگاهی از ابهامات این طرح با محمدحسن جلالی، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان به گفت‌وگو پرداخته است.

 

 

به گفته جلالی طبق مصوبه تنظیم بازار، سبوس آرد صنف و صنعت و خرید توافقی کارخانجات  آزاد است و در اختیار آردسازان بوده و سبوسی که از محل گندم یارانه ای تولید می شود باید بر اساس نرخ مصوب در اختیار دامداران قرار گیرد.

صادرات آرد از محل کشت قراردادی بعید است

جلالی در پاسخ به این سوال که آیا امکان صادرات آرد صنف و صنعت حاصل از کشت قراردادی وجود دارد، پاسخ داد: تاکنون ضوابطی برای این موضوع تعریف نگردیده است. از سوی دیگر با توجه به کمبود تولید گندم در کشور، صادرات آرد تنها از طریق گندم عبور موقت بعید به نظر می‌رسد.

این مقام مسئول درباره تعیین نرخ فروش آرد صنف و صنعت اظهار کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص نحوه قیمت‌گذاری، پیشنهاداتی را به مقامات مسئول داده است که این پیشنهادات در حال بررسی می‌باشد و هنوز تصمیم‌گیری نهایی برای آن صورت نگرفته است.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: دولت با اجرای کشت قراردادی گندم در تلاش است تا فشارهای مالی ناشی از هزینه‌های کشاورزان مانند کود، سم، بذر را کاهش دهد و با تغذیه مالی کشاورزان، علاوه بر افزایش انگیزه آنان برای کشت گندم، نیاز صنایع غذایی کشور را تامین نماید.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا